عضو هيئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: جنگل‌های شمال ستون‌های زیست محیطی کشور محسوب می‌شوند که این ستون‌ها لرزان شده و در معرض تهدیدات بسیار قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۲۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 10 November 2015
عطاالله قبادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: با دست‌اندازی به عرصه‌های منابع طبیعی و زیستی طی سال‌های اخیر کشور تعادل طبیعی خود را از دست داده است و ما در حال از دست دادن بسترهای زیستی و تولیدی خود هستیم.
وی تصریح کرد: استان مازندران قطب کشاورزی و تولید غذایی کشور محسوب می‌شود اما با برداشت بی‌حد و حصر از منابع طبیعی و زیستی همچون جنگل‌ها در عرض 30سال گذشته با پدیده بیابان‌زايي روبرو شده‌ایم.
وی افزود: شمال کشور را باید در چارچوب فلات ایران بررسی کرد و با نگاهی جامع خواهیم دید ایران کشوری خشک و کم باران با میانگین 240ميليمترمکعب آن هم در حد خوشبينانه است و متاسفانه با تبخیر بسیار شدید روبه رو است.
قبادیان بیان کرد: ایران در محاصره بزرگترین کويرهای جهان است و دریای مازندران از شرق و غرب در مجاورت کويرهای مغولستان و چین است همچنین شدیدترین کویر جهان ؛کویر لوت در ایران قرار دارد و این یعنی با ازبین بردن تنها کمربند سبز هر لحظه ما با فاجعه خشکسالی و کم آبی و مرگ گونه‌های زیستی روبرو خواهیم بود.
این فعال زیست محیطی گفت: گسترش و رشد بیابان در کشور با کاهش کمربند سبز شمالی منجربه کاهش توليدات کشاورزی و غذایی می‌شود.
وی با خاطرنشان کردن این امر که وزارت محیط زیست و منابع طبیعی به یک ارگان تشریفاتی تبدیل شده است، گفت: جنگل‌های شمال ستون‌های زیست محیطی کشور محسوب می‌شوند و مسئولان باید این را بدانند که یکی از اهرم‌های توسعه پایدار حراست از تنوع زیستی، اکوسيستم‌ها، گونه‌ها و ذخایر ارضی است که متاسفانه این روزها این ستون‌ها با بی‌مبالاتی مسئولان زیست محیطی بسیار لرزان و سست شده است و چه بسا به زودی ویران شود.
قبادیان اذعان کرد: باید برای حفظ این ستون‌های لرزان بخشی از درآمدهای معدنی و منابع زیرزمینی که اقتصاد کشور برپایه آن شکل می‌گیرد به ساماندهی عرصه‌های زیست محیطی اختصاص یابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه وین و از فعالان زیست محیطی کشور با هشدار این نکته که ایران حق زنده ماندن دارد اذعان کرد: مسئولان باید بیشتر به دانشمندان و هشدارهای آنان اهمیت دهند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار