معاون پژوهشی مركز تحقیقات دیابت بیمارستان امام خمینی ساری گفت: بیماری دیابت 4 نوع است كه نوع اول آن كه قابل پیشگیری نخواهد بود و در آن به صورت ناگهانی سلول‌های بتا پانكراس تخریب و از بین می روند.
کد خبر: ۱۹۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 01 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، عزرا اخی گفت: بر اساس آمار سال گذشته حدود 400 هزار نفر در استان به بیماری دیابت مبتلا هستند كه حدود 7 تا 8 درصد جامعه را شامل می شوند.

وی افزود: طرح غربالگری دیابت در روستاهای استان انجام شده و برای مناطق شهری نیز در سال 95 انجام خواهد شد.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات دیابت بیمارستان امام خمینی ساری تصریح كرد: بیماری دیابت 4 نوع است كه نوع اول آن كه قابل پیشگیری نخواهد بود و در آن به صورت ناگهانی سلول‌های بتا پانكراس تخریب و از بین می روند.

اخی ادامه داد: دیابت نوع دوم كه بیشتر در بزرگسالان دیده می شود در افرادی كه سابقه خانوادگی دیابت داشته و دچار چاقی هستند بیشتر دیده می شود و 50 درصد افراد خود از بیماری خود مطلع نیستند و بدون علامت است.

وی با تاكید بر اینكه افراد بالای 30 سال باید غربالگری شوند، افزود: افرادی كه دچار فشار خون، سابقه بیماری دیابت در خانواده هستند و یا چربی خون بالا دارند و سبك زندگی كم تحرك دارند حتی اگر علائمی هم نداشته باشند باید در غربالگری شركت کنند.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات دیابت بیمارستان امام خمینی ساری بیان كرد: كسانی كه درگیری عروق بزرگ مانند درگیری عروق قلب، مغز و پا دارند، زنانی كه سابقه قبلی در بیماری های تخمدان دارند، زنانی كه فرزندان بالای 4 كیلوگرم به دنیا می آورند و یا سابقه دیابت بارداری داشته اند باید به طور منظم آزمایش قند خون ناشتا بدهند.

اخی گفت: در دیابت نوع دوم ابتداء مقاومت نسبت به انسولین ایجاد خواهد شد و به تدریج ترشح انسولین كاهش می یابد و این مقاومت به دلیل رفتارهای غلطی است كه در زندگی داریم و باید در برنامه غذایی و میزان تحرك بدنی و افزایش وزن دقت شود.

وی ادامه داد: در بیماران قلبی با مشورت پزشك متخصص قلب میزان تحرك را با توجه به شرایط بیمار مشخص می کنند و باید تحرك مناسب در زندگی وجود داشته باشد و همچنین استفاده از رژیم غذایی كم كالری كه میزان شیرینی و چربی كمی دارند در برنامه غذایی گنجانده شوند كه موجب چاقی و افزایش وزن نشوند می‌توان زمان ابتلاء به دیابت را كاهش داد و یا به عقب انداخت.

اخی در خصوص بیماری دیابت نوع سوم كه دیابت ثانویه است نیز گفت: این نوع دیابت كروموزومی و ژنتیكی است كه موجب اختلال در عملكرد انسولین می شود و یا در بیماری های هورمونی افزایش ترشح هورمون باعث عملكرد نادرست انسولین در بدن می شوند.

این متخصص غدد افزود: در بیماری دیابت بارداری که زنان در دوران بارداری به آن مبتلا می شوند 90 درصد پس از دوران بارداری بهبود می یابند كه 50 درصد این افراد در 20 سال آینده مستعد ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم خواهند بود كه باید مراقب علائم بوده و پیشگیری کنند.

وی در خصوص فعالیت های مركز تحقیقات دیابت بیمارستان امام خمینی ساری نیز گفت: این مركز از سال 90 آغاز به كار كرده و در خصوص تصویب طرح های تحقیقاتی در خصوص بیماری دیابت فعالیت می‌كند كه با بخش های دیگر همچون طب اورژانس، بهداشت ، قلب و عروق و ... همكاری دارد.

اخی افزود: كلاس‌های بازآموزی برای پزشكان خانواده و متخصصین استان در راستای استفاده از دانش روز دنیا و مقالات به روز در خصوص بیماری دیابت از فعالیت های انجمن دیابت بیمارستان امام خمینی ساری استو همچینی ژورنال كلاپ نیز كه از مقالات روز دنیا انتخاب شده و به اعضاء و پزشكان متخصص ارائه می‌شود.

وی در انتها از مردم خواست در خصوص رژیم غذایی خود دقت كافی را داشته باشند و گفت: استفاده مناسب از سبزیجات و میوه جات در برنامه غذایی، تحرك مناسب ، استفاده نكردن از غذاهای فست فود، استفاده از غذاهای كم چرب و كم شیرین توسط مادران در خانه از چاقی و افزایش وزن جلوگیری خواهد كرد و میزان ابتلاء به دیابت را كم خواهد كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار