استاد و محقق برجسته دانشگاه واقعه غدیر را ماجرایی افتخارآمیز و شگفت‌انگیز دانست و گفت: حدیث غدیر از مظلوم‌ترین حدیث‌ها است.
کد خبر: ۱۰۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 30 September 2015
به گزارش تابناک  از شهرستان آمل، حشمت‌الله قنبری‌همدانی صبح امروز در همایش غدیر خم، بیعت تا ظهور با موضوع نهج‌البلاغه و واقعه غدیر در این شهرستان اظهار کرد: غدیر خم ماجرای افتخارآمیز و شگفت‌انگیزی است که باید در آن با درایت و آگاهی ویژه وارد شد.
وی افزود: در فرهنگ عمومی وقتی صحبت از غدیر می‌شود از آن روز به عنوان روز ولایت امام علی (ع) یاد می‌کنند و پس از آن این روز عظیم را روزی می‌دانند که در آن امام علی (ع) از سوی پیامبر اسلام به‌عنوان امام نائل می‌شود.
قنبری‌همدانی با اعلام اینکه تمام غدیر خم مربوط به اعلام امامت امام علی (ع) نیست، تصریح کرد: این واقعه بزرگ و تاریخی موضوعیتی شگفت‌انگیزتر و والاتر از آن چیزی دارد که همه وقایع‌نگاران، تاریخ‌نگاران و خبرنگاران آن زمان کتاب‌های زیادی نوشتند.
این استاد برجسته دانشگاه با تأکید بر اینکه در بین پیامبر اسلام فردی نبود که نسبت به ولایت امام علی (ع) تردید داشته باشد، بیان کرد: امر جانشینی امام نخست شیعیان از محکمات اخبار است و در هر مقطع و مناسبتی فضیلتی از آن امام به ظهور رسید پیامبر امر جانشینی را ابلاغ می‌کردند.
قنبری‌همدانی با تأکید بر اینکه حتی دشمنان آن زمان نیز نسبت به اصلح بودن امام علی (ع) تردید نداشتند، گفت: بلکه در چارچوب یک مصلحت قائل به آن بودند.
وی با اعلام اینکه قضیه غدیرخم موضوعی است که برای پیامبر اسلام، ملکوت عالم و امام نخست شیعیان جنس استثنا دارد، ادامه داد: وقتی که پیامبر عزم حج گرفتند فراخوان دادند که به افراد در شهر و بادیه ابلاغ شود که از اصحاب و اهل بیت فردی نماند جز آن‌که با پیامبر حج به جای آورند که این مهم باعث حیرت مردم شد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه مأموریت در این بین اقامه حج بود تا پیامبر سنت خود که جامع و کامل سنت ابراهیم خلیل (ع) بود را اجرایی کند، تصریح کرد: 80 هزار نفر در مسجد میقات با پیامبر اسلام احرام بستند و در آن سال فضای عرفات فضای عرفانی و عاطفی داشت.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر در این سفر اعلام کرد که آخرین حج خود را می‌گذارد و در این واقعه قرآن و عترت را به‌عنوان یادگار بزرگ و امانت در بین مردم مطرح کرد.
قنبری‌همدانی بیان کرد: در این بین حتی پیامبر اسلام به معرفی اهل بیت(ع) پرداختند و در واقعه غدیر نیز دستور دادند آنهایی که جلو رفته بازگردند و آنهایی که عقب ماندند به پیامبر اسلام برسند تا امر مهم الهی بیان شود.
وی با اشاره به اینکه واقعه غدیر تنها یک برکه نبود، افزود: خطبه فدکیه و خطبه پیامبر در غدیر خم دو خطبه‌ای هستند که در آن تمام معالم الهی و حقایق وحیانی در آن جای دارد و کسانی که از آن سرپیچی کردند به ننگ و گمراهی افتادند.
قنبری‌همدانی با اعلام اینکه از 360 طریق روایات غدیرخم در کتاب‌ها آمده و برخی کتاب‌ها مبسوط به آن پرداختند، بیان کرد: ولی این مسئله از طریق عام از 110 طریق در اختیار ما است.
استاد و محقق برجسته دانشگاه حدیث غدیر را مظلوم‌ترین حدیث‌ها در بین ما دانست و اظهار کرد: این خبر از 80 طریق به پیامبر اسلام رسیده و این پیغام در بین 110 هزار نفر بیان شد که 10 هزار نفر در آن واقعه آن را در بین مردم دنیا مطرح کردند تا مسئله تحریف و سانسور در غدیر خم کم باشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار