یکی از بنیان‌گذاران دانشگاه علوم و حدیث گفت: در کتاب نهج‌البلاغه می‌توان به مدل‌های مدیریتی جامع دست یافت و به‌وسیله آن همه مشکلات مختلف مملکتی را حل کرد.
کد خبر: ۱۰۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲ 30 September 2015
به گزارش تابناک مازندران  از شهرستان آمل، مصطفی دلشادتهرانی  در همایش غدیر خم، بیعت تا ظهور با موضوع نهج‌البلاغه و واقعه غدیر در این شهرستان اظهار کرد: هیچ کتاب بشری جز قرآن‌کریم تأثیرگذاری نهج‌البلاغه را ندارد.
وی افزود: در نهج‌البلاغه به موسیقی اهمیت زیادی داده شده است، یعنی مباحث موسیقی به تناسب مطالب برای مخاطب ارائه شده است.
دلشادتهرانی تصریح کرد: در نهج‌البلاغه سیری وجود ندارد، زیرا هر چه قدر این کتاب بزرگ مطالعه شود، تشنگی انسان بیشتر می‌شود.
این استاد برجسته دانشگاه با تأکید بر اینکه نهج‌البلاغه کتابی ره‌گشا است و در مشکلات سیاسی و سیاست راه‌گشایی می‌کند، بیان داشت: مشکلات و معضلات مدیریتی، اجتماعی و گناه با این کتاب و عمل به آن برطرف شده و در آن راه‌حل‌های زیادی نهفته است.
دلشادتهرانی با اشاره به اینکه در این کتاب خطبه‌ای آمده است که اگر بخواهیم در جامعه گناه کم شده، ظلم کاهش یابد و مردم دین‌دار شود تنها یک راه موجود بوده که آن پاسداشت حقوق و عدالت است، گفت: با شعار، بخش‌نامه و دستور این مشکلات رفع نمی‌شود بلکه باید انسان را دین‌دار کرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید بر روی بیانات امام علی (ع) به‌طور عمیق کار شود تا آن را در جامعه پیاده کرد.
دلشادتهرانی ادامه داد: باید از عهدنامه مالک‌اشتر در این کتاب بتوانیم مدل‌های مدیریتی جامعی را دریابیم و پیاده‌سازی کنیم تا با آن تمام مشکلات مملکتی حل شود.
این بنیان‌گذار دانشگاه علوم و حدیث با تأکید بر اینکه در نهج‌البلاغه در مورد 62 شخصیت بیانات زیادی آمده است، بیان کرد: هر کدام از این بیانات اگر مطالعه شود درس‌آموز است.
دلشادتهرانی با اشاره به اینکه معاویه‌شناسی از مطالب درس‌آموز در نهج‌البلاغه است، تصریح کرد: شخصیت‌شناسی در نهج‌البلاغه بسیار بر وسعت دید انسان تأثیر دارد.
این محقق برجسته کشور با تأکید بر اینکه پس از رجوع به نهج‌البلاغه سه حوزه مطالعه و تحقیق را پیش‌رو داریم، خاطرنشان کرد: حوزه مباحث پیرامونی برای مطالعه در نهج‌البلاغه همانند اصالت، سندشناسی و کتاب‌شناسی آن است.
وی ادامه داد: در حوزه مباحث ساختاری و معارفی نیز بیش از 60 عنوان کلی بیان شد که زیر هر عنوان نیز 50 عنوان دیگر نهفته است.
دلشادتهرانی با اعلام اینکه نهج‌البلاغه دریای عظیمی است که نیاز به پژوهش و درک عمیق دارد، افزود: افرادی که به سراغ نهج‌البلاغه می‌روند باید با رویکرد عمومی یا علمی وارد شوند.
وی بیان کرد: کسانی که با رویکرد عمومی به این کتاب مراجعه می‌کنند نباید نظر دهند ولی افرادی که با روش علمی وارد می‌شوند باید آداب خاص آن را رعایت کنند و با دانش‌ها، پژوهش‌ها و تلاش‌ها در نهج‌البلاغه به مقصود برسند.
دلشادتهرانی با تأکید بر اینکه ترجمه‌های نهج‌البلاغه پر از غلط است تا حدی که به آن آسیب وارد می‌کند، گفت: نسخه‌های خطی و چاپی نهج‌البلاغه نیز با هم تفاوت دارند.
این استاد برجسته دانشگاه با اعلام اینکه تلاش‌های نهج‌البلاغه باید در جهت رسیدن به روح آن باشد، تصریح کرد: باید در این راه به بلاغت وارد باشیم و دچار اشتباه نشویم.
دلشادتهرانی افزود: با بی‌عدالتی، فقدان بینایی و بدون بصیرت بودن نمی‌توان به روح نهج‌البلاغه دست یافت.
وی در پایان گفت: افرادی که در جامعه اسلامی دارای مسئولیت هستند و در راستای امور مدیریتی کار می‌کنند حتما باید با نهج‌البلاغه و عهدنامه مالک‌اشتر مانوس باشند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار