مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر گفت : اولین برداشت زعفران در منطقه کوهستانی بخش یانسر هزارجریب شهرستان بهشهر انجام شد و زعفران در این مناطق به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی به خوبی کشت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ 27 October 2015
به گزارش تابناک مازندران خلیل حقیقی زیدی در گفت‌وگو با خبرنگار  اظهار کرد: مناطق کوهستانی بخش یانسر هزارجریب شهرستان بهشهر به دلیل دارا بودن شرایط مساعد اقلیمی و آب و هوایی برای کاشت و نمو زعفران مناسب بوده که در 2 تا 3 سال اخیر تعدادی از کشاورزان این منطقه اقدام به خرید پیاز زعفران از خراسان و سپس در اراضی خود کشت کردند.
وی افزود: در حال حاضر سطحی معادل 3 هکتار از اراضی در روستاهای "اندرات" و "پیته نو" به کشت زعفران اختصاص یافته است.
حقیقی گفت: میزان برداشت زعفران در روستاهای مورد کشت 400 کیلوگرم گل بوده است که از آن به مقدار 4 کیلوگرم زعفران خشک حاصل شد.
وی با بیان اینکه زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری و در نقاطی که زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک دارد به خوبی می‌روید، افزود: حداکثر دما برای رشد زعفران بین 35 تا 40 درجه سانتی‌گراد و در ارتفاع بین 1300 تا 2300 متر از سطح دریا عملکرد خوبی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر گفت: بخش یانسر هزارجریب بهشهر دارای شرایط مشابه ذکر شده فوق بوده است و به همین خاطر زعفران کشت شده در این منطقه رشد مطلوبی داشته و کشاورزان با استقبال از کشت زعفران در جهت توسعه کشت آن اقدام کردند.
این مسئول با اشاره به اینکه زمان کشت زعفران با توجه به منطقه مورد نظر از اوایل مرداد تا شهریور بوده که در منطقه کوهستانی بخش یانسر در شهریور کشت می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای هر هکتار 2500 تا 3500 کیلوگرم پیاز زعفران لازم است.
وی افزود: زمان برداشت زعفران اواخر مهر تا اوایل آذر است که نسبت به مکان و اقلیم متفاوت است و همچنین برداشت آن صبح زود تا قبل از طلوع آفتاب انجام می‌گیرد.
حقیقی با بیان اینکه با در نظر گرفتن استقبال کشاورزان این منطقه از کشت زعفران؛ می‌توان به عنوان یک مزیت که صرفه اقتصادی مناسبی برای آنها دارد توجه کرد، افزود: پیشنهاد می‌شود سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بررسی و مطالعه کارشناسی لازم را در زمینه کشت زعفران به عمل آورد تا در صورت نظر مساعد در جهت توسعه کشت آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار