کد خبر: ۱۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲ 18 March 2015
 طرح ملی تعریض جاده سوادکوه بمنظور ایجاد راه مواصلاتی مناسب و عریض از سال 1383 آغاز شد و علی رغم وعده های مکرر مسوولان کشوری و استانی مبنی بر افتتاح این طرح تا پایان سال 93 این طرح به سرانجام نرسید .

به گزارش، تعریض جاده سوادکوه بطول 84 کیلومتر بعنوان بخشی از جاده سراسری تهران – سوادکوه درچهار قطعه تعریف شد که شامل تعریض گدوک به پل سفید به طول 39 کیلومتر، پل سفید به قائمشهر به طول 21 کیلومتر ، قطعه سوم الف پل سفید به قائمشهر به طول پنج کیلومتر و قطعه سوم ب پل سفید به قائمشهر به طول 19 کیلومتر است.

جاده سوادکوه –تهران به عنوان یکی از محورهای مواصلاتی پرتردد کشور به شمار می رود که در طول سال هموطنان زیادی از این مسیر برای رسیدن به دیگر نقاط کشور استفاده می کنند.

همچنین عبور قسمتهایی از این جاده از درون شهرهای شیرگاه ، زیراب و پل سفید و روستاها باعث شده تا مردم ساکن دراین مناطق به علت حجم بالای ترافیک متحمل مشکلاتی شوند.

وعده امسال تعدادی از مسوولان ارشد کشور و مازندران مبنی بر تکمیل طرح تعریض و چهار بانده شدن جاده سوادکوه تاپایان سال 93 مدتها تیتر یک اخبار قرار داشت و بارقه های امیدی در دل هموطنان بویژه مردم شهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی که در مسیر این جاده هستند ، ایجاد کرد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراز جمله مسوولانی بود که از انجام مراحل پایانی طرح های تعریض و چهارخطه شدن سوادکوه خبر داد وگفت: طرح تعریض وچهارخطه شدن جاده سوادکوه تا پایان 93 تکمیل و به بهره برداری می رسد .

خیراله خادمی مهرماه امسال در سفر به شهرستان آمل و درحاشیه بازدید از جاده های مازندران اعلام کرد : هم اکنون درجاده سوادکوه به تهران، مراحل پایانی چهارخطه شدن این جاده به سمت تهران در حال انجام هست و تمام تلاش این شرکت براین هست این جاده تا پایان امسال وقبل از تعطیلات نوروز 94 بهره برداری شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران نیز آذرماه امسال در آیین معارفه شهردار قائمشهر از پایان یافتن کار تعریض جاده سواد کوه تا پایان سال 93 خبر داد و گفت : تلاش و پیگیری برای تکمیل و اتمام تعریض این جاده تا پایان سال جاری از اولویت ها و برنامه های کاری حوزه عمرانی استانداری به شمار می رود.

علی نبییان اعلام کرد : روند اجرای این طرح ملی به صورت روزانه توسط مسوولان استانی و کشوری بازرسی و رصد می شود تا نسبت به انجام آن کوتاهی صورت نگیرد.

وی همچنین روند کنونی اجرای طرح تعریض جاده سوادکوه را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد : با اقدامات در حال انجام این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه جاده سوادکوه را نباید به عنوان یک جاده منطقه ای و محلی در نظر گرفت ، گفت: این راه ارتباطی اصلی پایتخت به استانهای دیگر کشور به شمار می رود و اکثر مواقع بویژه ایام تعطیل این جاده با ترافیک بالا مواجه است .

کمال علیپور خنکداری ادامه داد:شاید برای مسافرانی که بمنظور بهره گیری از طبیعت خدادادی و زیبای سوادکوه سالی چند بار به این منطقه سفر می کنند ماندن در ترافیک زیاد آنچنان اذیت کننده نباشد اما اهالی ساکن در این شهرستان ها هر روز و هر لحظه مجبور به تحمل این بار ترافیکی هستند.

وی ادامه داد : کم عرض بودن جاده سواکوه به ویژه در ایام تعطیلات باعث شده تا مسافران برای رسیدن به مقصدی کوتاه به علت حجم بالای خودرو و ترافیک سنگین چندین ساعت معطل شوند.

علیپور خنکداری گفت: وعده وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر وامید مبنی بر تکمیل طرح تعریض محور سوادکوه تا پایان سال جاری محقق نخواهد شد.

وی اعتبار جذب شده برای این طرح در مدت سه سال اخیر را دو هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اکثر این اعتبارات در بخش راه استان تهران هزینه شد.

این منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی اتمام پروژه چهار بانده کردن جاده سوادکوه را نیمه نخست سال آینده اعلام کردو گفت: سال آینده یکهزار و 40 میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اعتبار در نظرگرفته شد .

دیگر نماینده مردم قائمشهر ، سوادکوه ، سوادکوه شمالی ، سیمرغ وجویبار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به وجود برخی موانع و گره در اجرای طرح تعریض جاده سوادکوه اشاره کرد.

سید هادی حسینی گفت : بررسی کارشناسی برای اجرای مناسب این طرح در حال انجام تا بعد از رفع مسائل ، این طرح تکمیل شود .

وی تلاش وزارت راه وشهرسازی در دولت تدبیر وامید را برای تکمیل طرح تعریض جاده سوادکوه قابل تحسین دانست و ادامه داد : بازدید های مکررمعاونان وزیر راه و شهرسازی و بررسی های میدانی روند اجرا، بسیار حائزاهمیت است .

این نماینده مجلس شورای اسلامی نیز زمان بهره برداری این طرح را نیمه نخست سال آینده اعلام کرد .

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: تعریض محور سوادکوه بعنوان بخشی از جاده پرتردد کشوربعنوان پروژه اولویت دار وزارت راه و شهرسازی به شمار می رود.

مهرداد زمانی اعلام کرد: تعریض بخش عمده ای از این جاده و اقدامات مهم احداث تونل در این مسیر انجام شد که با تخصیص اعتبار مورد نیاز مابقی اجرا و تکمیل خواهد شد .

وی ادامه داد : با توجه به وضعیت مناسب شرایط آب و هوا در نیمه نخست سال ، این طرح تا تابستان سال آینده تکمیل می شود .

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی گفت: با توجه به وجود شهرها و روستاهای متعدد در مسیر این جاده ، اجرای زیر گذر و روگذرها در بخش هایی ضروری است .

وی از برنامه ریزی برای ساخت زیرگذرها و روگذرها در جاده سوادکوه بعنوان برنامه آینده این محور نام برد .

نماینده ساخت وتوسعه زیربناهای کشور در مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات تعریض جاده 84 کیلومتری سوادکوه از سال 1383 از منطقه گدوک به سمت قائمشهر آغاز شد .

غلامعباس رستمی ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح چهار هزار میلیارد ریال اعتبار صرف شد .

وی گفت:عملیات تعریض 10 کیلومتر از جاده سوادکوه در منطقه جواروم به سمت شیرگاه باقی مانده است.

نماینده ساخت و توسعه زیر بناهای کشور در مازندران اعتبار موردنیاز برای اتمام این طرح را بیش از یکهزارمیلیارد ریال برشمرد و گفت: از اعتبار 800 میلیارد ریالی تکمیل این طرح در سال جاری 500 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

وی اصلی ترین عامل تاخیر تکمیل جاده سوادکوه تهران را علاوه بر کمبود منابع مالی ، نامناسب بودن شرایط آب و هوایی اعلام کرد و گفت : تکمیل بهره برداری این طرح تا پایان سال 93 غیر ممکن بود .

رستمی افزود : با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی نیمه نخست سال آینده و محقق شدن وعده مسوولان در تخصیص اعتبار لازم این پروژه هفته دولت سال آینده افتتاح خواهدشد.

طرح تعریض جاده سوادکوه بطول 84 کیلومتر است که در طول این مسیر شهرهای شیرگاه، زیراب و پل سفید از شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی در مسیر جاده سوادکوه و تهران قرار دارند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار