موزه مردم‌شناسی خانه هنر ریحانه کوتنا به زودی در قائم‌شهر آغاز به کار می‌کند.
کد خبر: ۱۵۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱ 02 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، موزه مردم‌شناسی خانه هنر ریحانه کوتنا، با قدمت 120 ساله در روستای کوتنا واقع شده که امروزه در حال تعمیر و احیا است و محسن عزیزی از فرزندان این خاندان تصمیم دارد این خانه تاریخی را محلی برای هنرمندان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ مازندران قرار دهد و به زودی با نام و کاربری "موزه مردم شناسی خانه هنر ریحانه کوتنا" افتتاح می‌شود.

جشنواره تمشک، مراسم تجلیل هفت هنرمند پیشکسوت مازندران، مراسم تجلیل استاد حجت‌الله حیدری و رونمایی از دو کتاب "قائم‌شهر؛ باستان‌شناسی و آثار تاریخی" و کتاب "سوادکوه میراث‌دار تبار کهن" و برگزاری جشن شب یلدا از فعالیت‌های جدّی و اخیر این موزه بود.

موزه‌ها محلی برای ارتباط برقرار کردن زمان حال به گذشته است؛ گذشته‌ای که ما تاریخ می‌نامیم.

در دنیا موزه‌های گوناگونی مانند موزه‌های تاریخ و باستان‌شناسی، موزه‌های سلاح (نظامی)، موزه‌های علوم و تاریخی طبیعی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه موزه از بهترین مکان هایی است که می تواند افراد جامعه و مخاطبین را با داشته های فرهنگی پیوند جدی بزند، اظهار کرد: امروز موزه ها با تعریف جدیدی که پیدا کردند و بیشتر محتوا محور هستند تا شی محور، بنابراین موزه ها می توانند به عنوان پاتوق فرهنگی برای تجمع هنرمندان منطقه ای محلی و همچنین پایگاهی برای علاقه مندان به هنر باشد.

دلاور بزرگ‌نیا با عنوان به اینکه برای ارتقای فضاهای فرهنگی می توان موزه های شخصی راه‌اندازی کرد، افزود: خانه های قدیمی فضایمناسبی هستند که می توان آثار هنرمند را در آن فضا جمع آوری و در معرض دید علاقه مندان قرار داد.

وی با بیان اینکه بعضی افراد در قالب مردم شناسی بسیاری از اشیا و آثار تاریخی که از دست ساخته های گذشتگان و نیاکانمان که با آنها زندگی می کردند جمع آوری و برای انتقال فرهنگ، این آثار را در موزه های مردم شنایی در موزه هایشان ارائه می دهند، تصریح کرد: میراث فرهنگی این آثاری که در موزه های شخصی ارائه می شود را شناسایی و شناسنامه دار می‌کند.

بزرگ نیا با بیان اینکه میراث فرهنگی در باره سناریوی بررسی محتوایی و نگهداری آثار تاریخی همکاری می کند، تأکید کرد: میراث فرهنگی برای مرمت و نگهداری این آثار اقدامات حمایتی از محل اعتبارات در نظر گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه نگهداری آثار تاریخی هزینه بر است و ممکن است این بودجه ها برای اداره این آثار اندک باشد، افزود: میراث فرهنگی در زمینه نگهداری آثار فرهنگی ورد پیدا کرد و برای حفظ و پایدار ماندن آن در نظر دارد تا یارانه ای پرداخت کند تا برای بهبود کیفیت و نگهداری آثار تاریخی در موزه های شخصی علاقه مندان دچار مشکل نشوند.

وی عنوان کرد: میراث فرهنگی برای ایجاد خانه موزه های شخصی اگر در تهیه سناریو و چینش آثار و خدمات فنی در خصوص موزه داری و همچنین کمک های مالی همکاری می کند.

مهدی خلیلی دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد باستان‌شناسی نیز اشاره کرد: یکی از موزه‌هایی که نقش خاص و کلیدی با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه دارد، موزه مردم‌شناسی است،

وی اظهار کرد: نمایش دادن و شناخت دست‌ساخت‌های پیشینیان، توجه به شیوه‌های هنری هر اثر و آشنا کردن نسل های جدید با تاریخ و اهمیت بُعد تاریخی به مردم، از اهداف ایجاد موزه‌های مردم‌شناسی است.

خلیلی با اشاره به اینکه امروزه به اهمیت موزه‌ها بخصوص موزه‌های مردم‌شناسی پی برده شد، ابراز کرد: کشورهای زیادی اقتصاد خود را بر پایه گردشگر و بازدید از موزه‌های کشورشان تأمین می‌کنند.

این دانش آموخته باستان شناسی با بیان اینکه بسیاری از خانه‌های قدیمی قابلیت مناسبی برای موزه مردم‌شناسی دارد و ارتباط خوبی با فضای موزه ایجاد می‌کنند، افزود: یکی از این خانه‌های قدیمی که در مازندران برای موزه مردم‌شناسی در نظر گرفته شده موزه مردم‌شناسی خانه هنر ریحانه کوتنا است.

وی تصریح کرد: آگاهی‌بازسازی خانه های قدیمی به دلیل اهمیت وجود موزه مردم‌شناسی و حفظ و احیاء آن به عنوان میراث و هویت ماندگار امری ضروری است.

محسن عزیزیمدیر خانه مردم شناسی موزه ریحانه کوتنا ، با اشاره به اینکهمعماری و شهرسازی ما بر اساس محتوا و اصول ساخته نشده اما در روستا ها با خانه های بدون تجمل و زیبا ساخته شد که نمی توان آنها را با خانه های جدید مقایسه کرد، گفت: این موزه خانه پدری با قدمت 120 ساله است و با پوشش گیاهی همانند گذشتگانمان بصورت گاله بازسازی شد.

وی با بیان اینکه بخاطر مشكل مالى ٢ سال مرمت و باز سازى اين خانه متوقف شد، افزود: از ٢ ماه پيش دوباره کار بازسازی شروع شد تا خرداد ماه ادامه دارد، البته اين بنا هنوز به بهره بردارى نرسيد.

عزیزی فضاسازی شهری و معماری جدید خانه ها را استرس زا دانست و عنوان کرد: ما به عنوان متولیان در هنر و جذب گردشگر تا آنجا که ممکن است بافت روستایی گذشتگانمان را در روستاهایی که در آن متولد شدیم حفظ کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار