سیر صعودی آمار طلاق و معتادان و سیر نزولی آمار ازدواج در کشور و استان مازندران موجب رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور شده و همین مسئله زنگ خطر تهدید بنیان خانواده‌ها را به‌ صدا درآورده است.
کد خبر: ۱۷۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 29 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، طبق نظر کارشناسان، اعتیاد و طلاق به‌عنوان دو بستر آسیب‌ساز جامعه رابطه نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و این دو معضل علاوه بر لطمه عاطفی به زن و مرد و ایجاد زیان احساسی به خانواده‌ها موجب بروز و افزایش پدیده‌های ناگوار در جامعه می‌شود.

طلاق بین زن و شوهر تنها به جدایی آنها خلاصه نمی‌شود بلکه موجب فروپاشی بنیان یک خانواده و آوارگی یک یا چند فرزند می‌شود و در بسیاری از موارد فرزندانی که پدر و مادر آنها از یکدیگر جدا شدند، دچار افسردگی و دوگانگی هویتی می‌شوند.

معضل اعتیاد نیز یکی دیگر از چالش‌های استان مازندران و حتی کشور به‌شمار می‌رود که تعداد بسیاری از مردم با آن روبه‌رو هستند و طبق گفته مسئولان حدود 2.5 تا 3 میلیون معتاد در کشور وجود دارد که این‌گونه آمارها برای کشوری مانند ایران اسلامی بسیار تکان‌دهنده و قابل تأمل است.

* آمار طلاق و اعتیاد در مازندران نگران‌کننده است

معاون سیاسی‌ ـ امنیتی استاندار مازندران در کارگاه آموزشی نماگرهای سرمایه اجتماعی، گفت: همه ما باید برای بهبود وضعیت نقاط اجتماعی تلاش کنیم.

علیرضا یونسی با بیان اینکه آمار طلاق و اعتیاد در استان مازندران نگران‌کننده است، افزود: همه مسئولان استان موظف هستند برای بهبود وضعیت ازدواج، طلاق و اعتیاد تلاش کنند.

وی بر تشکیل اتاق فکر برای بهبود وضعیت طلاق و اعتیاد در استان تأکید کرد و گفت: اگر در اتاق فکر دو عنصر عقل و دین کنار یکدیگر قرار گیرند، بسیاری از کارها عملی می‌شود که به‌نفع استان است.

* رنگ و لعاب فرهنگ غلط غربی برای جوانان

معاون سیاسی‌ ـ‌ امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه مردم سرمایه اجتماعی یک جامعه به‌شمار می‌روند و برای حفظ آنها باید تلاش کرد، ادامه داد: امروز دشمن غربی به فرهنگ غلط خود رنگ و لعاب داده‌ است تا برای مردم و به‌‌ویژه جوانان تازگی داشته‌باشد.

این مسئول بیان کرد: دشمن با ترویج فرهنگ غلط خود در شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی به‌دنبال این است تا جوانان را به‌سمت خود بکشد و اعتقادات غلط خود را جلوه دهد تا مورد پذیرش جوانان قرار بگیرد.

* سکونت 16 میلیون ایرانی در بافت فرسوده

مشاور وزیر کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه هویت ملی ما در جهان سرافراز است و بسیاری از کشورها به جایگاه ملت ایران غبطه می‌خورند، گفت: ملت ایران هرجا که پای وطن در میان باشد پای میدان آمدند و انقلابی بودن خود را ثابت کردند.

رضا محبوبی با بیان اینکه حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین و ساکن بافت‌های فرسوده در کشور داریم، تصریح کرد: ادعای وزارت راه و شهرسازی در سکونت بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین حدود 16 میلیون نفر است.

وی بیان کرد: سازوکارهای اجتماعی قادر نیست بعضی از مسائل اجتماعی را برطرف کند و برخی‌ها به‌علت زمان زیاد در دادرسی به سراغ دادگاه‌ها نمی‌روند.

* رشد آمار طلاق در کشور نگران‌کننده است

معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور نرخ رشد پرونده‌های قضایی در کشور را بسیار بالا اعلام کرد و افزود: وضعیت رشد آمارها در حوزه طلاق در سطح کشور نگران‌کننده است.

این مسئول با بیان اینکه میزان ازدواج جوانان در کشور در حال کاهش است، گفت: میزان طلاق در مناطق برخوردار تهران نسبت به دیگر مناطق غیربرخوردار بیشتر است.

* زنگ خطر رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور

محبوبی با بیان اینکه مشکلات معیشتی دلیل طلاق نیست و تغییر الگوهای زندگی از جمله مسائلی است که سبک زندگی را تغییر داده، اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی به افزایش طلاق، کاهش ازدواج و مشکلات اجتماعی دامن زده است.

وی نرخ رشد آسیب‌ها در جامعه را هشداردهنده دانست و ادامه داد: آسیب‌ها در جوامع طبیعی است اما رشد سریع در کشور و افزایش آن بسیار خطر دارد.

مشاور وزیر کشور اظهار کرد: کشور در بحث اجتماعی و فرهنگی دچار غده سرطانی شده که باید جراحی شود.

* ضعف استان مازندران در حفظ محیط زیست

این مسئول با بیان اینکه اگر یک جامعه اجتماعی سامان گرفته در کشور داشته باشیم شاهد امنیت و رشد آن جامعه خواهیم بود، افزود: توسعه اجتماعی بر انواع دیگر توسعه‌ها مقدم‌تر است و موجب ظهور و بروز دیگر توسعه‌ها می‌شود.

محبوبی با بیان اینکه مازندران در حل مشکلات محیط زیست جزو استان‌های ضعیف کشور به‌شمار می‌رود، گفت: آمارها نشان می‌دهد شهروندان استان مازندران بر این نظر دارند که محیط زیست استان در حفظ محیط زیست موفق نبوده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار