ماراتن تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران بامداد پنجشنبه پس از هفته ها انتظار ، همزمان با نواخته شدن سوت ورود به محدوده قانونی پر سر و صدا آغاز شده است .
کد خبر: ۱۸۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸ 18 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، با نواخته شدن زنگ ساعت 12 بامداد ، این بار کرکره مغازه ها و فروشگاههایی که از ساعت ها قبل با رخت کاغذی نو نوار شده بودند بر خلاف عادت مالوف در دقایق پایانی شب بالا کشیده شد تا مشتریان بازار سیاست را پذیرا باشند.


نامزدها مجلس دهم برای کشیدن تیک آف آغاز حرکت تبلیغات انتخاباتی در انتهای شبی که بیشتر به آغاز صبح همانند بود ، راه اندازی ستادهایشان را در شلوغ ترین مکان های شهری با جمع کردن انبوهی از هواداران دلباخته سیاست در دستور کار قرار دادند.


میدان های اصلی و چهارراه های پر تردد شهرهای مازندران بامداد پنجشنبه بیست و نهم بهمن را به گونه دیگری تجربه کردند ؛ به گونه ای که دیگر از خلوتی شب های قبل خبری نبود و تمام طول و عرض این مکان ها تا صدها متر مملو از جمعیت مشتاقی شد که از ساعت ها پیش خیابان ها و کوچه های شهر را در انتظار فرا رسیدن زمان موعود بیتوته کردند.


همه چیز بامداد امروز خوب بود ؛ انتظارهایی که پایان یافته بود ، انرژی های ذخیره شده ای که فوران کرده بود ، لب هایی که خندان بود ، دل هائی که شاد بود و زبان هایی که به سلام و صلوات باز شده بود تا آغاز جشنواره ای به رنگ سیاست را در پرده ای از تدبیر و امید همگانی کند.


** گرم کردن پیش از مسابقه 


نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش از ورود به محدوده قانونی تبلیغات اما ساعات پرمشغله ای را در آخرین چهارشنبه بهمن ماه پشت سر گذاشتند.


بازیگران زمین سیاست گوئی که برای ورود به عرصه رقابت باید خودشان را گرم می کردند ، از ساعت ها قبل هوادارانشان را به صف کرده بودند تا ماراتن یک هفته ای تبلیغات را پر زور آغاز کنند. 


درخواست تعداد زیادی از نامزدها از هوادارانشان برای حضور در ستادهای تبلیغاتی و به خط شدن ، آن هم ساعاتی پیش از بامداد پنجشنبه نشان از ذوق زدگی و هیجان آنان برای دستیابی به کرسی سبزرنگ پارلمان حکایت داشت .


این آمادگی ها روزها پیش از این در فضای مجازی قابل مشاهده بود و نوید آغازی پرجنب و جوش را در فضای حقیقی می داد.


برخی از نامزدها ، هوادارانشان را از فضای مجازی به دنیای واقعی سیاست کشاندند و پیش از شروع رسمی تبلیغات ، آدرس ستادهای تبلیغاتی خود را در این فضا انتشار دادند و هواداران هر منطقه را به ستادهای محله های نزدیک فرا خوانده اند تا با جمع کردن سیاهی لشگر بتوانند حداقل رای برخی از شهروندان را که به دنبال نامزدهای برنده هستند ، جلب کنند.


اگرچه ستادهای چندگانه تبلیغات انتخاباتی نامزدها در شهرهای بزرگ مرسوم است ، ولی برخی نامزدها در شهرهای کوچک هم چند صباحی بود که این کار را حداقل با چسباندن پوسترهای خود بر شیشه های فروشگاه های خالی و تعطیل انجام می دادند.


** تداوم امید 


به خط کردن هواداران برای قرار گرفتن پشت خط مسابقه تبلیغاتی فقط محدود به نامزدهای تایید صلاحیت شده نبود ، برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده هم که کورسویی برای تایید صلاحیت خودشان سراغ داشتند این کار را انجام دادند.


 در دو حوزه انتخابیه مازندران در غرب و مرکز استان حاکیست که دو نامزد امیدوار به تائید صلاحیت با انتشار اطلاعیه ای در فضای مجازی ، هواداران خود را به مکان های از پیش تعیین شده فراخواندند تا شاید حتی در زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی گشایشی در کار بررسی صلاحیتشان صورت گیرد .


این امیدواری از آنجا رنگ نباخت که در مازندران شورای نگهبان عصر چهارشنبه و ساعاتی پیش از آغاز تبلیغات رسمی انتخاباتی صلاحیت یک نامزد را از حوزه انتخابیه شهرستان آمل تایید کرد.


در انتخابات مجلس نهم هم این اتفاق برای یکی از نامزدها به استناد اصل استصوابی بودن نظارت شورای نگهبان افتاد و نامزد مورد نظر سه روز پس از شروع رسمی تبلیغات تائید صلاحیتش را دریافت کرد و از قضا موفق شد رای اکثریت را کسب کند و به عنوان نماینده مردم حوزه انتخابیه خود به مجلس شورای اسلامی برود.


استان مازندران 9 حوزه انتخابیه دارد که 22 شهرستان را با بیش از دو میلیون و 235 هزار نفر رای دهند در خود تجمیع کرده است.


تعداد نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی هم 12 نفر است که در این دوره مازندرانی های دارای حق رای باید از میان 170 نامزد دارای برگه تائید صلاحیت که این زمان در صحنه رقابت حضور دارند ، آنها را انتخاب کنند.


انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند برگزار می شود.


نامزدها یک هفته فرصت تبلیغات انتخاباتی برای شناساندن خود و معرفی برنامه هایشان به مردم را دارند و ماراتن تبلیغاتی آنها ساعت هشت صبح پنجشنبه ششم اسفند پایان می یابد.


قانونگذاران 24 ساعت پایانی وقت باقی مانده تا آغاز رای گیری را دوره سکوت تبلیغاتی اعلام کرده اند تا شهروندان صاحب حق رای در این فرصت بیشتر در باره برنامه های نامزدها اندیشه کنند.


انتخابات پارلمانی در نظام های دارای مردمسالاری بارزترین جلوه مشارکت سیاسی مردم در تعیین سرنوشت خویش است ، مشارکتی که طی 37 سال گذشته در جمهوری اسلامی مبدا دست به دست شدن قدرت میان نخبگان سیاسی بوده است.


اگر چه ماراتن تبلیغات انتخاباتی مجلس دهم بامداد امروز آغاز شده است ولی برندگان این مسابقه نه بر مبنای میزان و شدت تبلیغات ، بلکه با ارائه برنامه برای تحقق مطالبات شهروندان و با رای آنان مشخص خواهند شد.


تبلیغات انتخاباتی آغازی برای یک عرضه در بازار سیاست است ، بازاری که کالای آن برنامه های نامزدها و خریداران آن شهروندان بالای 18 سال ، اما برای دیدن نتیجه داد و ستدهای این بازار باید دستکم هشت روز دیگر صبر کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار