روستای مازوپشته با دارا بودن 400 خانوار جمعیت هنوز ورودی مشخصی نداشته و مانند کلاف سردرگمی در میان مسؤولان شهری و روستایی در خود می‌پیچد.
کد خبر: ۲۴۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 07 June 2016

به گزارش تابناک مازندران، روستای مازوپشته یکی از روستاهای بخش مرکزی چالوس بوده که در قسمت جنوبی شهر واقع شد.

این روستا که حدود 50 تا 100 متر از شهر و دریا ارتفاع دارد از شمال به شهر چالوس، از جنوب وصل به‌جنگل، از غرب به روستای خرمنه علیا و از طرف شرق نیز به‌روستای دارکلای علیا متصل است.

 

* خرابی محور ورودی مازوپشته

با وجود اینکه وسعت روستای مازوپشته با حدود 400 خانوار به 50 هکتار می‌رسد اما مشکل اساسی که در مورد این روستا وجود دارد این است که خیابان ورودی این روستا که جنب پل کمربندی چالوس قرار دارد در طول سال‌های اخیر دچار خرابی شده و رفت و آمد در آن با سختی انجام می‌شود.

روستای مازوپشته که در یکی از نقاط پُرترافیک چالوس واقع شده است در حقیقت از معابر اصلی ورودی و خروجی شهر محسوب شده و با دارا بودن عرض کم جاده همواره مشکلات زیادی را به‌خود می‌بیند.

* نبود بریدگی در ورودی روستا

یکی از مشکلاتی که اهالی روستای مازوپشته با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نداشتن بریدگی در ورودی روستا است که سبب می‌شود تا اهالی برای رفتن از داخل شهر چالوس به‌روستا باید مسیر جاده آزادراه را دور بزنند و در نتیجه مسیر کوتاه چندمتری را به اندازه چند کیلومتر طی کنند.

 

* هدررفت آب در ورودی مازوپشته/ نبود متولی خاص برای مشکلات روستا

از دیگر مشکلاتی که اهالی روستای مازوپشته از آن داد دارند ترکیدگی لوله آب در ورودی روستا است که همواره دچار شکستگی شده و آب نیز به‌صورت هرز به‌هدر می‌رود و علاوه بر این در ایام و فصول بارانی سال سبب پاشیدن این آب‌های جمع شده بر روی خودروهای عبوری یا عابرانی که در این مسیر عبور می‌کنند، می‌شود.

از نکات حائز اهمیت در مورد روستای مازوپشته و به‌ویژه ورودی این روستا به‌چشم می‌خورد این است که با بروز مشکلاتی در همین منطقه هنوز متولی خاصی برای رفع مشکلات پیدا نشده است یعنی مردمی که در ابتدای این روستا زندگی می‌کنند و مشقات زیادی را متحمل می‌شوند هنوز نمی‌دانند که باید به مدیران حوزه شهری مراجعه کنند یا مدیران حوزه روستایی می‌توانند مشکل آنها را برطرف کنند.

به‌این ترتیب برای بررسی مشکلاتی که تنها گوشه‌ای از آن در بالا ذکر شد، خبرنگار خبرگزاری فارس در میان اهالی حاضر شد تا با شنیدن مشکلات و مراجعه به برخی از مسؤولان شاید بتوان به این همه شبهه و شک اهالی منطقه پایان داد.

 

* دادن تلفات زیاد در ورودی شهر چالوس/ دوربرگردان‌های طولانی و طی کیلومترها مسافت

یکی از اهالی روستای مازوپشته با اشاره به اینکه روزانه چندین نفر در این مسیر کشته یا زخمی می‌شوند، گفت: با ورود خیل عظیم مسافران و گردشگران به شهرستان چالوس و با توجه به اینکه روستای مازوپشته یکی از راه‌های اصلی به چالوس محسوب می‌شود، اما ورودی نامناسب این روستا سبب می‌شود تا روزانه شاهد اتفاقات عجیب و غریب رانندگی در این مسیر هستیم.

احمد صادقی با بیان اینکه به‌دلیل بافت روستایی مازوپشته این روستا از دیگر روستاهای اطراف دور افتاد و با ایجاد دوربرگردان‌های طولانی در این مسیر اهالی روستا که ناخودآگاه برای انجام کارهای خود مجبور به رفتن به شهر هستند باید این مسیر کوتاه را به‌فاصله چند کیلومتر طی کنند که این بعد مسافت سبب می‌شود تا رانندگانی که در محدوده خطی این روستا کار می‌کنند به‌دلیل نصرفیدن کرایه تعرفه آن‌را بالا ببرند.

* افزایش تعرفه کرایه تاکسی در مسیر چالوس به مازوپشته

وی با اشاره به پل میان دو روستای مازوپشته و دارکلا که سبب بروز مشکل در تردد اهالی منطقه و حتی تاکسی‌ها نیز می‌شود، خاطر‌نشان کرد: به‌دلیل عرض کم این پل در زمان پیک تعطیلات و با حضور مسافران و گردشگران علاوه بر ایجاد ترافیک سبب دعوا و درگیری بین افراد نیز می‌شود.

یکی دیگر از اهالی مازوپشته نیز در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از طولانی شدن مسیر خیابان سعدی در داخل شهر چالوس به‌سمت روستای مازوپشته گفت: این مسیر کوتاه به‌واسطه ایجاد پل در این مسیر و دوربرگردان طولانی آن سبب شد تا مسافران مجبور شوند مسافت کوتاه چند متری را به اندازه 1.5 کیلومتر طی کنند تا به روستا برسند.

 

 

* امتناع از اعلام موضع حوزه شهر و بخش در مورد مازوپشته

نصرالله سام نیز با گله‌مندی از اینکه شهرداری و بخشداری از اعلام موضع روستای مازوپشته امتناع کرده و معلوم نیست که این روستا در حوزه شهری قرا دارد یا روستایی، گفت: متأسفانه بسیاری از مسؤولان ما توپ را در زمین دیگری می‌اندازند تا به این ترتیب از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کنند.

وی با بیان اینکه حدود 500 خانوار روستای مازوپشته راه ورودی دقیقی ندارند، افزود: هیچکدام از مسؤولان حوزه شهر و بخش مسؤولیت متولی‌گری مازوپشته را قبول نمی‌کنند و مردم این روستا همانند کلاف سردرگم درگیر و نگران هستند.

* استاندارد نبودن پل بالای مسیر عبور اهالی

یکی از رانندگان خط مسیر مازوپشته به شهر چالوس با اشاره به راه یکطرفه‌ای که در زیر پل برای ترد اهالی در نظر گرفته شد، بیان کرد: پلی که در بالای این مسیر وجود دارد استاندارد نبوده و وقتی که کناره پل قدیمی تخریب شد سعی کردند با کمی مخلوط‌‌ریزی مسأله را رفع و رجوع کنند اما در حقیقت این مسیر استاندارد نیست و خطرات زیادی را برای اهالی به بار می‌آورد.

 

* ورودی مبهم و نامشخص/ اتهام مسافران به رانندگان

محمد سام با انتقاد از اینکه ورودی مازوپشته نامشخص و مبهم مانده است، افزود: اهالی منطقه برای رفتن به داخل شهر از زیر پل چالوس که به‌صورت یک‌طرفه بوده و با داشتن پستی و بلندی‌های ناهموار در حقیقت حتی برای تردد عابر پیاده نیز مناسب نیست اما خودورها از این مسیر عبور می‌کنند، ولی برای برگشت از داخل شهر به مازوپشته حدود نیم‌ساعت راه بر طول مسیر افزوده می‌شود و اهالی مجبور هستند مسیر چند کیلومتری را طی کرده تا به‌مقصد برسند.

وی با بیان اینکه با افزایش طول مسیر قطعاً نرخ کرایه ماشین نیز افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: ما به‌عنوان رانندگان این مسیر برای هر سرویس مورد اتهام و مظان مسافران و مردم هستیم و متأسفانه با وجود این همه مشکلات مسؤولان هیچ قدمی بر نمی‌دارند.

* بلاتکیلف ماندن اهالی برای ساخت مسکن

این راننده محل با بیان اینکه تملک منازل مسیر سبب آزادسازی این مسیر شده  شاید با این‌کار مسیر رفت و برگشت برای اهالی منطقه بازگشایی ‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه حوزه شهر و روستا مسؤولیت این منطقه را قبول نمی‌کند بنابراین برای ساخت مسکن نیز مشکل داریم و تکلیف خود را به‌درستی نمی‌دانیم.

سام با اشاره به مشکل تردد دانش‌آموزان برای رفتن به روستای دارکلا که دقیقاً در مقابل مازوپشته قرار دارد نیز بیان کرد: دانش‌آموزان مازوپشته برای تحصیل در مدرسه باید به مدرسه روستای مقابل یعنی دارکلا بروند که به‌دلیل نبودن پل عابر پیاده تردد در این مسیر خطرناک نیز نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها به‌دنبال دارد و این در حالی‌است که برای روستای بعدی در این مسیر که اصلاً نیازی به پل عابر پیاده نبود در حال احداث پل هستند.

* نبود فاز شب در مسیر مازوپشته

یکی دیگر از اهالی مازوپشته نیز نبود تیرهای برق ویژه فاز شب را در این مسیر از دیگر مشکلات منطقه عنوان کرد و افزود: با توجه به شکستگی دائمی لوله ابتدای مسیر مازوپشته در صورت عبور عابر پیاده از آن مسیر با توجه به سرعت بالای خودروهایی که از روی پل عبور می‌کنند تمام این آب‌ها‌ی جاری بر روی سر و لباس افراد ریخته می‌شود که خود صحنه ناخوشایندی را ایجاد می‌کند.

 

* لزوم احداث پل روگذر و زیرگذر

الیاس زال‌نژاد با تأکید بر اینکه احداث پل‌های زیرگذر و یا روگذر در این مسیر ضروری است، افزود: در زمان ایجاد پیک ترافیک در این مسیر خودروها مجبور می‌شوند از سمت ذوات به‌ کاخ مادر را طی کنند و این امر سبب می‌شود تا در زمان بروز خطراتی مانند آتش‌سوزی خودروهای امداد و نجات مسیر چند کیلومتری را از داخل ذوات طی کرده تا به مازوپشته برسند که قطعاً در آن زمان دیگر کار از کار می‌گذرد.

وی با بیان اینکه تقریباً هر کدام از اهالی مازوپشته به‌نوعی داغ عزیزی را برای عبور از مسیر پل چالوس به‌سمت مازوپشته دیده است، افزود: بسیاری از اهالی منطقه در زمان تردد از این مسیر یا خودشان دچار سانحه تصادف شدند و یا عزیزان‌شان در این مسیر آسیب دیده و یا فوت می‌شوند.

این فرد با بیان اینکه اهالی روستای مازوپشته برای بهر‌ه‌مندی از فیوضات ماه رمضان مجبور هستند که به روستای دارکلا واقع در آن‌طرف جاده بروند و ناگزیر از عبور روی پل چالوس هستند، بنابراین خطرات زیادی در کمین آنها بوده که نیازمند بررسی جدی مسؤولان در این زمینه است.

 

* نبود سطل زباله در ورودی روستا

وی بی‌توجهی مسؤولان به روستای مازوپشته را به‌عنوان بزرگ‌ترین آسیب برای شهروندان و مدیران چالوسی خواند و افزود: نبود سطل زباله در ورودی روستای مازوپشته و صداهای وحشتناک بوق خودروهایی که در این مسیر عبور می‌کنند آسایش و آرامش را از مردم منطقه سلب کرده است.

دهیار روستای مازوپشته نیز با اشاره به اینکه این محل در طرح نقشه شهری جای گرفته است اما مسؤولان حوزه شهری این امر را نمی‌پذیرند، اظهار کرد: با وجود 1500 نفر از ساکنان مازوپشته در زمینه قرار گرفتن در حوزه شهری و روستایی معلق هستند اما کسی این نگرانی را جدی نمی‌گیرد.

* درگیری بین آب و فاضلاب شهری و روستایی/ ضرورت احداث پل عابر پیاده

فرشید کیا با اشاره به شکستگی لوله که در بیشتر مواقع سال به‌دلیل عبور تعداد زیادی خودرو و ماشین‌های سنگین دچار شکستگی می‌شود و همیشه خیس است، نیز بیان کرد: با توجه به درگیری در میان آب و فاضلاب شهری و روستایی در مورد حوزه این منطقه بسیاری از مواقع این شکستگی با هزینه دهیاری برطرف می‌شود اما همچنان این لوله‌ها شکسته شده و مشکلاتی را به‌بار می‌آورد.

وی احداث پل عابر پیاده را برای اهالی این منطقه برای تردد در مسیر و استفاده از امکاناتی مانند مسجد و مدرسه روستای مقابل آن ضروری خواند و گفت: از دیگر معضلاتی که در این منطقه وجود ندارد نبود سطل زباله در ورودی روستا بوده و به‌علت درگیری بین بخش شهری و روستایی هنوز کسی متولی خرید و نصب سطل زباله برای این مسیر نشد.

* تملک و خریداری واحدهای مسکونی مسیر

وی در پایان تملک و خریداری 6 واحد از منازلی که در مسیر راه ورودی این منطقه قرار دارد را تنها راه برون‌رفت از مشکلات مطرح شده دانست و گفت: این واحدهایی که سال‌های زیادی است در مسیر قرار دارد در صورت تعیین تکلیف وضعیت و تملک می‌تواند بار زیادی از مشکلاتی که مردم مازوپشته با آن دست و پنجه می‌زنند را بکاهد.

فرماندار چالوس با اعلام اینکه مازوپشته در حوزه روستایی و بخش مرکزی چالوس قرار دارد، اظهار کرد: در مورد راه دسترسی ابتدای منطقه با توجه به قرار گرفتن در مسیر کمربندی و لاین سرعت خودروها امکان اینکه از مسیر دلخواه عبور کنند وجود ندارد.

 

* اولویت نجات و حفظ جان افراد/ اعلام آمادگی برای پذیرش طرح‌ها و نظرات اهالی

محمد‌ناصر زندی با بیان اینکه جان افراد برای ما در اولویت قرار دارد، افزود: اگر چه در حال حاضر در مواقع پیک ترافیک در این منطقه شاهد بار ترافیکی سنگین هستیم اما اگر در همین نقطه بریدگی ایجاد شود با توجه به سرعت بالای خودروهایی که از مسیر تونل شهری عبور می‌کنند بالطبع درصد خطرات ناشی از تصادفات و وقوع حوادث بالاتر می‌رود.

وی در مورد خواسته اهالی مازوپشته مبنی بر دوطرفه شدن مسیر تردد در مجاور این روستا و زیر پل کمربندی چالوس نیز تصریح کرد: امکان اجرای این‌کار در درازمدت وجود دارد اما در حال حاضر با توجه به بودجه اندک بخشداری برای خرید و تملک منازلی که در این مسیر قرار دارند، راهی وجود ندارد.

فرماندار چالوس تأکید کرد: اگر اهالی روستای مازوپشته طرح و ایده خاصی برای حفظ امنیت و آسایش مردم منطقه و اهالی دارند ما نیز آماده تدبیر و تفکر در این زمینه بوده تا در صورت تأیید و استفاده از نظر قطعی کارشناسان این طرح‌ها را به اجرا در بیاوریم.

وی در پایان گفت: در مورد رفع مشکلات ناشی از خطراتی که عابران پیاده برای رفتن به روستای دارکلا جهت استفاده از مسجد و مدرسه را تهدید می‌کند در صورت درخواست اهالی مبنی بر احداث پل عابر پیاده این طرح به شورای ترافیک رفته و با کمک بخش خصوصی در این حوزه دستور ساخت آن در کوتاه مدت داده می‌شود تا به‌این ترتیب جان افراد محفوظ بماند.

* رفع اختلاف برخی از ادارات شهری و روستایی

بخشدار چالوس نیز در مورد مشکلاتی که اهالی مازوپشته مطرح کردند به خبرنگار فارس گفت: مازوپشته در حوزه روستایی قرار دارد اما در مورد ورودی این روستا در که در حوزه خیابان اصلی قرار دارد اختلافاتی بین برخی از ادارات برای رفع مشکلاتی که وجود دارد پیش می‌آید.

صدرالله ردایی در مورد شکستگی لوله ورودی این روستا نیز خاطر‌نشان کرد: با توجه به فرسوده و قدیمی بودن لوله خیابان اصلی مازوپشته تاکنون بخشداری به همکاری دهیاری رفته و کار کنده‌کاری و ترمیم این لوله‌ها را انجام داد اما هنوز آب و فاضلاب شهری و روستایی متولی‌گری رفع این مشکل را به‌صورت عمده بر عهده نگرفته است.

 

* تملک واحدهای مسیر و بازگشایی معبر/ عدم تحقق وعده‌های مسؤولان راه و شهرسازی

وی با اشاره به مشکلات مربوط به تردد خودروها از مسیر زیرگذر مجاور روستای مازوپشته نیز بیان کرد: اهالی منطقه و بسیاری از رانندگان برای رفتن به داخل شهر می‌توانند از این مسیر عبور کنند اما برای برگشت از این مسیر به‌دلیل باریک بودن جاده امکان تردد دوطرفه وجود ندارد که این امر سبب می‌شود تا مردم روستای مازوپشته برای رفتن از داخل شهر چالوس به منازل خود با بعد مسافت روبه‌رو می‌شوند.

بخشدار مرکزی چالوس با بیان اینکه در صورت تملک تعدادی از منازلی که بر سر راه این مسیر قرار دارد امکان بازگشایی این معبر و دوطرفه شدن آن نیز فراهم می‌شود، خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر با توجه به بودجه کم بخشداری و عدم تأمین منابع مالی امکان تملک این واحدها وجود ندارد و شاید در درازمدت این کار قابل اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه ما نیز متوجه سختی و مرارتی که اهالی این منطقه می‌کشند هستیم، یادآور شد: با وجود بازدیدها و وعده‌هایی که از سوی مسؤولان راه و شهرسازی برای رفع این مشکل مردم مازوپشته داده شد اما هنوز هیچ‌کدام از این تعهدها عملیاتی نشد.

* احداث کانال‌های آب در ورودی روستا

ردایی با اشاره به اینکه برای رفع مشکل شکستگی لوله و تجمع آب‌های سطحی در ورودی روستا تاکنون کانال‌هایی برای هدایت این آب‌ها در داخل نهرهای کشاورزی صورت گرفت، افزود: با توجه به اینکه هنوز ثابت نشد که این قسمت از محل در حوزه شهری یا روستایی قرار دارد بخشداری وارد میدان شد و با اجاره ادوات مکانیکی سعی در ترمیم این لوله‌های شکسته داشت اما با توجه به عمیق بودن شکستگی و فرسوده بودن لوله‌ها نیاز به اتخاذ تدابیر جدی و اساسی در این‌باره است.

وی در مورد مشکلاتی که برای عابرین جهت رفتن به مسجد و مدرسه روستای مقابل به‌دلیل قرار گرفتن کمربندی در میان این دو روستا وجود دارد نیز اظهار کرد: در صورتی‌که اهالی روستا درخواست پل عابر پیاده بدهند ما نیز این مسأله را در کارگروه شورای ترافیک چالوس مطرح کرده تا مجوز آن صادر شود.

* نصب سطل زباله و مخالفت با آن

بخشدار چالوس در پایان در مورد مشکل نبود سطل زباله در ورودی روستای مازوپشته گفت: با توجه به جمعیت زیاد در این منطقه ضرورت نصب سطل‌های زباله در ابتدای محل احساس می‌شد و بخشداری موظف شد تا در طول این سال‌ها چندین بار سطل زباله در این محل تعبیه کند اما بازهم به‌همان دلایلی که در مورد تعلق این قسمت از مازوپشته به حوزه شهری و روستایی وجود دارد این سطل‌ها از جای درآمده و از منطقه دور شد.

-------------------------

گزارش از زهرا خطیبی/ فارس

-------------------------

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار