معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : متاسفانه سالانه 65 هزار نفر در کشور به علت مصرف دخانیات فوت می کنند که 50 درصد آن به دلیل مصرف سیگار و مابقی به علت استعمال سایر مواد دخانی بخصوص قلیان است.
کد خبر: ۴۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 28 May 2015

به گزارش تابناک، در هفته بدون دخانیات که از 4 تا 10 خرداد ماه است، دکتر محسن اعرابی با اشاره به اینکه از هر 10 مرگ ناشی از بیماریهای ریوی در جهان ، 9 مورد به دلیل استعمال دخانیات اتفاق می افتد افزود: مصرف دخانیات خطر مرگ ناشی از سکته های قلبی و مغزی را 2 تا 4 برابر افزایش می دهد.



معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر خطرناک بودن دود دست دوم یا همان استنشاق تحمیلی دخانیات خاطر نشان کرد: از 6 میلیون مرگ بر اثر استعمال دخانیات ، 600 هزار مرگ به دلیل دود دسته دوم دخانیات یا همان استنشاق تحمیلی دود سیگار است و بر همین اساس و با توجه به شعار ملی هفته بدون دخانیات در سال جاری زندگی بدون دخانیات ، حقی برای همه جلوگیری از استعمال دخانیات در هر نوع مرکز جمعی و تجمعی حق مسلم همه افراد جامعه است

 .

دکتر نادر آهنگر معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با تاکید بر اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم از خطرات ناشی از استعمال دخانیات و نقش موثر رسانه ها جهت کاهش مصرف سیگار و قلیان اظهار داشت :طبق کنوانسیون بین المللی، کشور ما همچون سایر کشورها باید تلاش کند تا سال 2025 میلادی 30 درصد مصرف دخانیات را کاهش دهد.



وی یکی از راهکارهای کاهش استعمال دخانیات را راه اندازی ، توسعه و ترویج مراکز مشاوره ترک مصرف دخانیات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود 70 مرکز ترک دخانیات در کشور مشغول به کار هستند و در استان ما نیز فعلا یک مرکز در شهرستان ساری وجود دارد و مطابق برنامه کشوری کنترل مصرف دخانیات در نظراست تا پایان سال جاری در هر یک از شهرستانها یک مرکز راه اندازی و فعال گردد.

محمد حسن ابدی مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای استان مازندران نیز در این خصوص اظهار داشت : یکی از عوامل افزایش شیوع مصرف مواد دخانی بخصوص قلیان ، مصرف قلیان در جمع خانواده و از بین رفتن قبح آن در میان جمع می باشد.



وی افزود : افرادی که قلیان مصرف نمی کنند اما در مجاورت یا همراه مصرف کننده قلیان هستند ، مانند افرادی هستند که 10 نخ سیگار مصرف کرده اند.



مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای استان با تاکید بر استمرار وجدیت برنامه مبارزه با دخانیات در سطح استان به محتوای موجود در توتون های استفاده شده برای قلیان اشاره کرد و گفت: طی بررسی های انجام شده،80 درصد مواد موجود در توتون قلیان شیمیایی است.



سیده ربابه عقیلی کارشناس برنامه کنترل مصرف دخانیات استان نیزضمن تاکید بر استمرار برنامه مبارزه با دخانیات در سطح استان همگام با کل کشور از عموم شهروندان ساروی دعوت کرد از غرفه مبارزه با دخانیات نمایشگاه پویایی ، بالندگی و جوانی جمعیت که از تاریخ 30 اردیبهشت لغایت 9 خرداد در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در میدان امام ساری برگزار می شود بازدید کرده و با مراجعه به پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نشانی salamat.gov.ir در مسابقه اینترنتی با موضوع )زندگی بدون دخانیات، حقی برای همه )که به مناسبت هفته بدون دخانیات برگزار شده ، شرکت نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار