مدیر جهاد کشاورزی چالوس گفت: با وجود خسارت 730 میلیارد ریالی به بخش کشاورزی شهرستان در اثر برف سال 92، تنها 15 میلیارد از سوی دولت اعتبار به این بخش اختصاص داده شد، البته به صورت وام‌هایی با سود 22 درصد و چنین وام‌هایی را نمی‌توان حمایت شمرد.
کد خبر: ۴۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 13 June 2015
یزدانقلی خزایی مدیر جهاد کشاورزی چالوس در جلسه شورای کشاورزی شهرستان چالوس اظهار کرد: سطح مالکیت کشاورزان چالوس به یک هکتار رسیده است و از طرفی سن کشاورزان هم بسیار بالا است که همه اینها نشانه عدم استقبال از کشاورزی در شهرستان است.

وی اشکال اصلی سیستم کشاورزی کشور را معلوم نبودن حدود بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: با وجود اینکه رکن اصلی اقتصاد مقاومتی کشاورزی است و تنها با حمایت از تولید داخلی امکان‌پذیر خواهد شد، در بخش قانونگذاری کمترین توجه به این بخش شده است.

مدیر جهاد کشاورزی چالوس ایران را چهارمین کشور از نظر دارا بودن ظرفیتهای کشاورزی خواند و تصریح کرد: در چالوس بهترین میوه کیوی تولید می‌شود و سال گذشته تنها از چهار هکتار از اراضی چالوس 200 تن محصول برداشت شد و این سه برابر چیزی است که در کشوری صنعتی مثل امریکا اتفاق می‌افتد.

این مسئول با اشاره به اینکه کشاورزی هم از لحاظ اشتغالزایی و هم از نظر تأثیر بر تغذیه بسیار پراهمیت است، گفت: در منطقه انگوران ظرفیت بسیار خوبی برای کشت گیاهان دارویی وجود دارد که هم درآمدزا است و هم با محیط زیست مهربان است.

خزایی از مهاجرت روستائیان به شهرها انتقاد کرد و یادآور شد: امروزه روستاهای چالوس به جای محل تولید تبدیل به مکانی برای خوش‌نشینی شده است و جمعیت روستایی ما به شدت کاهش یافته است، به طوری که برخی از روستاها خالی از سکنه است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود خسارت 730 میلیارد ریالی به بخش کشاورزی شهرستان در اثر برف سال 92، تنها 15 میلیارد از سوی دولت اعتبار به این بخش اختصاص داده شد، البته به صورت وام‌هایی با سود 22 درصد و چنین وام‌هایی را نمی‌توان حمایت نامید.

مدیر جهاد کشاورزی چالوس با اعلام اینکه یکی از دلایل بالا بودن آمار انواع بیماریهای صعب‌العلاج در مازندران، استفاده مفرط از سموم کشاورزی است، تأکید کرد: در چالوس سعی شده است به جای استفاده از این سموم، مبارزه بیولوژیکی جایگزین شود.

این مسئول با اشاره به دلیل جلوگیری از ادامه کار احداث شرکت هشت بهشت اشاره کرد و گفت: از سال 88 زمینی در اختیار شرکت مزبور قرار گرفت و تا سال 92 طبق زمان‌بندی پیش نرفت و کار خیلی عقب بود و در نتیجه جلوی ادامه کار گرفته شد.

خزایی در پایان گفت: در سال گذشته هزار و 200 متخلف تغییر کاربری به دستگاه قضایی معرفی و با آنها برخورد قانونی شد که در نتیجه آن 100 هکتار از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار