قصه‌گویی یکی از برنامه‌های مهم کانون در این خصوص است و ترویج و تبلیغات بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی یکی از راه‌کارهای لازم برای مشارکت مردمی در این فرایند فرهنگی و هنری است.
کد خبر: ۷۶۹۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵ 06 August 2019

انجمن قصه گویی غرب استان مازندران در شهرستان چالوش آغاز به کار کرد.

این کانون به‌منظور ترویج فرهنگ قصه‌گویی، انجمن قصه گویی مازندران را در دو حوزه شرق و غرب مازندران افتتاح نمود.

بر این اساس، دومین انجمن قصه گویی با حضور مربیان مراکز فرهنگی هنری غرب استان، اعضای این مراکز و اساتید و پژوهش‌گران در مرکز شماره 2 چالوس برگزار شد.

مدیر کل کانون مازندران دراین مراسم از راه اندازی انجمن‌های تخصصی در کانون به‌منظور توسعه تخصصی توان مربیان و اعضا و دیگر علاقه‎مندان یاد کرد و افزود: قصه گویی به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم و تخصصی در کانون همواره مورد توجه بوده و این انجمن گام مهمی در توسعه بیش از پیش و معرفی هرچه بیشتر هنر قصه گویی دارد.

محمد علی یزدان شناس اظهار داشت: بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی امسال در مراحل؛ کتاب‌خانه‌ای، استانی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی با موضوع " زندگی من" برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به سایت کانون پرورش فکری در بخش متعدد این جشنواره شرکت نمایند.

دکتر قوام الدین بینایی، مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر قصه و قصه‌گویی که خود نیز از اعضای قدیم کانون پرورش فکری شهرستان نور بود، ضمن بیان خاطرات خوش کانون و ظرفیت این مجموعه فرهنگی افزود: "با حضور در کانون به دوران کودکی ام و اصل خودم برگشتم".

وی به نقش قصه گویی در پرورش استعدادها و تخیلات کودکان ونوجوانان اشاره نمود و بیان داشت: بسیاری از اختراعات و اکتشافات محصول تخیل بشر است.

دکتر بینایی یادآور شد: برای حفظ فرهنگ و ارتباط بین گذشتگان و آیندگان می بایست داستان‌ها ثبت شوند و امکانات لازم برای این مهم می بایست فراهم شود.

این پژوهش‌گر و مدرس تاریخ افزود: کانون نقش بسیار مهمی دارد و آینده به دست کودکان ونوجوانان شکل می گیرد و بر همین اساس، برنامه‌های کانون انساز هستند و قصه‌گویی هم ظرفیت موثری در این خصوص دارد.

نادعلی فلاح از پژوهش‌گران قصه‌گویی که کتاب 5 جلدی از قصه‌های ثبت شده از زبان روایان و قصه‌گویان داشته است؛ در این برنامه به اهمیت ثبت و ضبط قصه‌های کهن از زبان راویان اشاره کرد و افزود: بسیاری از آیین‌‌ها، آداب و رسوم ما ریشه در قصه‌ها دارند که می توان با گردآوری و ثبت آن در خصوص حفظ و رشد فرهنگی اصیل کشورمان قدم برداریم.

علی‌مراد خرمی، کارشناس فرهنگی این کانون و دبیر انجمن قصه‌گویی مازندران نیز به اهمییت معرفی فرهنگی غنی ایران و مازندران به کودکان ونوجوانان اشاره نمود و اظهار داشت: قصه‌گویی یکی از برنامه‌های مهم کانون در این خصوص است و ترویج و تبلیغات بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی یکی از راه‌کارهای لازم برای مشارکت مردمی در این فرایند فرهنگی و هنری است.

خرمی از شکل گیری انجمن قصه‌گویی در شرق و غرب مازندران با حضور قصه‌گویان، پژوهش‌گران و علاقه‌مندان خبر داد و افزود: در این انجمن به صورت تخصصی تلاش خواهیم کرد تا ضمن شناسایی قصه‌های کهن و شفاهی زمینه پرورش استعداهای این هنر را فراهم نماییم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار