نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس:
اگر چه بارها ممنوعیت واردات شکر و برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده اما آنچه رخ داده برعکس این موضوع است و کماکان برنج وارد کشور می شود.
کد خبر: ۳۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 11 May 2015
طبق قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، ماده 16 قانون افزایش بهره وری و بند 'ب' ماده 145 قانون برنامه پنحم توسعه مسئولیت هرگونه واردات و صادرات، حجم، تعیین تعرفه و سهمیه برای تامین نیاز داخل و حفظ ذخایر استراتژیک برعهده وزارت جهادکشاورزی است.
به گزارش تابناک اگر چه بارها ممنوعیت واردات شکر و برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده اما آنچه رخ داده برعکس این موضوع است و کماکان برنج وارد کشور می شود.
عزت الله یوسفیان ملا در خصوص از سر گیری واردات برنج باسماتی از هند به ایران گفت: در کشور سالانه 2 و نیم میلیون تن برنج مورد نیاز است که از این میزان 2 میلیون تن در داخل تولید می شود و سالانه 500 هزارتن کسری برنج وجود دارد.
نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس برای جبران کسری 500 هزارتن برنج مصرفی کشور به واردات نیاز داریم اما باید همین میزان مورد احتیاج برنج وارد کنیم نه بیشتر،چرا که واردات بی رویه تولید داخل را با مشکل و زیان روبرو می کند.
عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: خواسته همیشگی ما از مسئولان انجام واردات برنج تحت شرایط خاص بوده است بدین ترتیب که اولا باید در زمان برداشت برنج تولید داخل و سه ماه بعد از آن برنجی وارد نشود ثانیا به میزان نیاز کشور یعنی همان رقم 500 هزارتن، برنج وارد کنند.
همچنین روز گذشته محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات 46 هزارتن برنج در ماه گذشته به کشور،گفت: اگر وزارت جهادکشاورزی مازاد بر نیاز برنج وارد کرده باشد قطعا مورد سوال بوده و نمایندگان استان های شمالی برخورد خواهند کرد.
وی در واکنش به واردات ۴۶هزار تن برنج خارجی به کشور درفرودین ماه امسال،گفت:درخصوص واردات برنج با گروه‌های عجیب و غریبی سروکار داریم و نمی دانیم اینها چه کسانی هستند و با چه هدفی اقدام به واردات برنج می کنند.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود:مسئولان برای کشاورزان کاری نکرده اند و با یک بازدید میدانی، معلوم می شود کشاورزان ما درچه وضعیتی قرار دارند به طوری که هنوز لاینینگ کانال آب زمین های کشاورزی ما انجام نشده و کشاورزی ما هنوز مکانیزه نشده و سنتی پیش می رود.

 عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بی توجهی دولت و واردات بی رویه محصولات کشاورزی در حالی صورت می گیرد که روی نوار خشکسالی قرارگرفته ایم و کشاورزان ما با مشکل کمبود آب مواجه اند؛ اما آقایان بدون توجه به وضعیت کشاورزان به صورت مافیایی عمل کرده و برنج وارد می کنند.

دامادی با بیان اینکه درخصوص واردات برنج با گروه‌های عجیب و غریبی سروکار داریم،افزود: نمی دانیم اینها چه کسانی هستند و با چه هدفی اقدام به واردات برنج می کنند.

وی تاکید کرد: فریاد می زنیم که قانون هم وجود  دارد و براساس قانون،کسی حق ندارد مازاد بر نیاز کشور برنج وارد کند؛اما متاسفانه منافع عده ای در این است که کشاورزی زمین بخورد و اراضی کشاورزی به  ویلاها تبدیل شده و واردات برنج ادامه داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: آقایان با واردات برنج کشور را وابسته ترمی کنند تا منفعتشان حفظ شود.

دامادی با اشاره به اینکه برنج یک محصول استراتژیک است،هشدار داد: حتی اگر زمانی هم ما پول داشته باشیم بیگانگان به ما محصول نمی دهند و وابستگی در یک محصول استراتژیک مثل خودرو نیست که بگوئیم سوار نمی شویم!

وی با یادآوری تصویب قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی ادامه داد: قانون انتزاع و  واگذاری وظایف  بخش کشاورزی از وزارت صنعت،معدن و تجارت به جهادکشاورزی با این هدف بود که این وزارتخانه به عنوان حامی کشاورزان و تولید با اطلاع از میزان دقیق تولید و نیاز کشور اقدام به واردات محصولات کشاورزی کند.

نماینده مردم ساری درمجلس تاکید کرد: البته آنهم نه برنج های بی کیفیتی که در بازار وجود داشته و هزار بیماری و مرض را همراه دارد.

دامادی گفت: تاکید می کنیم اگر وزارت جهادکشاورزی مازاد بر نیاز برنج وارد کرده باشد؛حتما مورد سوال است و قطعا مجلس به خصوص نمایندگان استان های شمالی برخورد خواهند کرد.

یادآور می شود با وجود کاهش ۵۰درصدی واردات برنج در فروردین ماه سال جاری این محصول با واردات ۴۶هزار تنی خود، کماکان سومین کالای عمده وارداتی کشور به حساب می‌آید.

بنا بر آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری 46هزار تن برنج به‌ارزش 48 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

براساس سیاست کاهش واردات برنج برای حمایت از تولید داخلی، میزان واردات این محصول در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد از لحاظ وزنی و ارزشی کاهش یافته است اما کماکان جزو چند کالای اول وارداتی کشور به حساب می‌آید.






اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار