کد خبر: ۱۱۷۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰ 09 June 2024

به گزارش تابناک مازندران ، نماینده ولی فقیه در مازندران بر دانش‌بنیان کردن و رفتن به سمت دانش هسته‌ای برای مقابله با آلودگی و آسیب‌ها به محیط زیست مازندران به ویژه مقابله با مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا تاکید کرد و گفت: دنبال طرح‌هایی بروید که مردم را در حفاظت محیط زیست مشارکت بدهید نه اینکه در مقابل باشند

بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار مدیرکل حفاظت محیط زیست و معاونین استان، ضمن گرامیداشت سالروز رهبری مقام معظم رهبری و هفته محیط زیست، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم محیط زیست این حق الناس بزرگ را برای صاحبان حق حفظ کنیم و با خیانت، ندانم‌کاری، کم‌کاری و یا ناکارآمدی خودمان را مدیون نسل بشر کل کره زمین نکنیم چرا که محیط‌زیست یک مجموعه به هم پیوسته است.

وی افزود: هر پروژه‌ و تصمیمی که در هر حوزه‌ای گرفته و انجام می‌شود نه تنها باید پیوست شرایط اقلیمی داشته باشد بلکه باید پیوست محیط‌زیستی نیز داشته باشد، اصلا محیط زیست باید یکی از مراجع استعلام باشد.

آیت الله محمدی لائینی با بیان اینکه یکی از آفت‌های جدی در محیط‌زیست سیاسی شدنش است گفت: فساد در عوامل دستگاه، نفوذ عناصر جاسوس، کمبود تجهیزات و سنتی بودن نحوه اداره کردن و .. از جمله آسیب‌های دیگر این حوزه است که نیاز به مراقبت جدی دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: مراقبت از یک میلیون هکتار جنگل نیاز به خودروها و تجهیزات فراوان و مدرن دارد، رصد از طریق اتاق‌های مانتیتورینگ کاری است که در دنیا انجام می‌شود و باید به این سمت برویم، برای اطفای حریق هم مدیریت الکترونیک لازم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:
حفاظت محیط‌زیست را باید دانش‌بنیان کنیم که در میان آنها صنعت دانش هسته‌ای سرآمد آنهاست که استفاده از آن در مازندران صفر است، استان‌های مجاور از ما جلوتر هستند، مثلا این دانش در زمینه مدیریت شیرآبه‌های زباله، پسماند، صادرات، دانش کشاورزی و ... موثر است.

امام جمعه ساری عنوان کرد: مدیریت نباید روزمره‌ای بلکه باید تحولی باشد، دوستداران طبیعت می‌توانند مشاوران خوبی باشند اینها را شناسایی کرده و از ظرفیت و نقدهای آنان استفاده کنید.

این مسئول گفت: در دشت ناز سه الی چهار هزار زمین بنیاد مستضعفان داریم که بذر گندم تمام کشور را می‌تواند تامین کند، کشاورزانی داریم نظرات خوبی دارند اگر این مجموعه را دست همین افراد دلسوز باتجربه بدهیم چند برابر مهم است.

وی بیان کرد: حوزه کاری محیط زیست نباید حد و مرز داشته باشد، واقعا انسان‌های صالح کاربلد و علمی را پای کار بیاورید، افرادی که با خدا باشند، طبیعت باخداست، انسان بی‌خدای بی‌اعتقاد نمیتواند طبیعت را مدیریت کند.

آیت الله محمدی لائینی یادآور شد: آنچه که شعار می‌دهيم در عمل نمود پیدا نمی‌کند، شعار کاشت یک میلیارد درخت باید عملی شود آیا نهال کاشته شد تبدیل به درخت می‌شود، دنبال طرح‌های هزینه‌دار بدون بازده نباشید، دنبال بهبود نگهداری و تقویت حوزه محیط‌زیست باشید.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: مراقب فضای زیبای طبیعت استان مازندران باشید، در تفریحات فرهنگ درست استفاده کردن از جنگل و منابع طبیعی و تجهیزات مدرن در فضای گردشگری را جدی بگیریم، محیط زیست باید راهکاری نگاه کند نه ایستایی.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: صنعت بدون آلودگی باید داشته باشیم، محاسبه شود، با دانش بنیان کردن نیروگاه شهید سلیمی نکا کمترین آلودگی را خواهیم داشت، دنبال واردات هستند چون رانت دارد در حالی که در داخل بچه‌های فنی داریم، دنبال اینها برویم.

این مسئول تاکید کرد: باید دلسوز باشید فرض کنید همان نهال درخت فرزند شماست، همه مردم باید اینجور نگاه کنند، همه باید طبیعت را حیاط خانه خود بدانند، دنبال طرح‌هایی بروید که مردم را در حفاظت محیط زیست مشارکت بدهید نه اینکه در مقابل باشند، کار فرهنگی خوب روی نیروهای اداره محیط زیست و مردم باید انجام شود.

وی ادامه داد: انجام کار تشکیلاتی فرهنگی توسط سمن‌های مردمی لازم است، طبیعت برای ما سرنوشت‌ساز است و آسیب ببینند حیات همه ما به خطر می‌افتد، باید مراقبت شود، بودجه بگذارید با همکاری با دولت‌ها، صحراها و مبادی ریزگرد را شناسایی کرده و سرچشمه را خشک کنید، گیاهان و بوته‌های کویری بکارید، درد باشد راهکار پیدا می‌شود همه باید درد داشته باشیم نه فقط محیط‌بانان، محیط زیست اگر بیمار شود کل بشریت بیمار می‌شود. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار