مسئول واحد میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: سه اثر شاخص طبیعی مازندران به حافظه ملی اضافه شده است.
کد خبر: ۱۹۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴ 12 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، اکرم دروگراظهار کرد: اثر طبیعی دریاچه الندان بخش چهاردانگه ساری با قدمت کواترنری به شماره 263 مورخ 23 آبان ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 وی بیان کرد: این دریاچه در پنج کیلومتری کیاسر در قسمت جنوبی ساری قرار دارد که دریاچه نیز پس از طی سه کیلومتر جاده آسفالته و عبور از روستا و همچنین هشت کیلومتر خاکی به آن می‌رسیم.

مسئول واحد میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه دریاچه الندان در میان انبوه درختان جنگلی واقع شده است، افزود: به نظر می‌رسد در اثر ارتباط آب‌های زیرزمینی منطقه با گسل راست‌گردی که در این ناحیه واقع شده به وجود آمده است.

دروگر یادآور شد: آب این دریاچه در فصل کشت برنج به وسیله اداره کل منابع طبیعی استان به سمت شالیزارهای روستاهای پایین دست هدایت می‌شود.

وی اظهار کرد: آبشار اسبه‌او با قدمت کواترنری به شماره 264 در تاریخ 23 آبان ماه امسال در دهستان پنج هزاره بین روستاهای پاسند و ولم بهشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


مسئول واحد میراث طبیعی اداره کل گردشگری مازندران تصریح کرد: از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا جنگل‌های سرسبز و خوش آب و هوای آن است و می‌توان از چشمه و آبشار اسبه او به عنوان یکی از شگفتی‌های طبیعت و نعمت‌های طبیعی این منطقه نام برد.

دروگر اضافه کرد: قسمت‌هایی از این مسیر از داخل رودخانه می‌گذرد و پیمایش مسافت تقریبا دو ساعته این آبشار بسیار مفرح و لذت‌بخش است.

وی با اعلام اینکه آبشار اسبه‌او به صورت پلکانی و کاسه‌ای بوده و منظره بسیار بی‌نظیری دارد، افزود: صدها حوضچه آهکی در هفت طبقه که در طول سالیان متمادی ایجاد شده موجب ایجاد آبشار شده‌اند؛ این آبشار زیبا و دیدنی با ارتفاع بیش از 30 متر، از چشمه‌ای از دل کوه سیاخانی سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه نکا رود می‌ریزد.

مسئول واحد میراث طبیعی اداره کل گردشگری مازندران ادامه داد: آبشار سمبی در روستای یخ‌کش بهشهر به شماره 262 در تاریخ 23 آبان ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد.


دروگر اظهار کرد: این آبشار دز نزدیکی روستای یخ‌کش از توابع شهرستان بهشهر قرار دارد؛ جنگل‌های انبوه این روستا با داشتن درختان سر به فلک کشیده‌ای از جمله سوردار و سرخ‌دار، موزی، انجیلی و کچب مناظر زیبایی ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: منطقه دارای حیات وحش بسیار غنی از جمله پلنگ، خرس، گرگ، روباه، شغال و پرندگانی از قبیل تیرنگ، کبک و کبوتر صحرایی است.

مسئول واحد میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در پایان گفت: آبی  که از داخل ارتفاعات اطراف سرچشمه می‌گیرد بعد از 200 متر جاری شدن در جنگل از ارتفاع 30 متری از جند مسیر به پایین می‌ریزد و در پایین دست آبشار برکه زیبایی نیز ایجاد شده که از دیگر جذابیت‌های این منطقه است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار