اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از ثبت ملی یک رودخانه و دو آبشار در مازندران خبر داد و گفت : 19 اثر طبیعی تا کنون در استان، ثبت ملی شد.
کد خبر: ۱۹۶۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ 12 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، صنایع دستی و گردشگری مازندران، دریاچه الندان، آبشار اسبه او، آبشار سمبی به عنوان سه اثر شاخص طبیعی مازندران ثبت ملی شد.


دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این زمینه گفت : این آثار پس از رسیدن به ثبت ملی، از هر جهت تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور قرار خواهند گرفت.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت: قرارگرفتن این آثار طبیعی در فهرست میراث ملی تأثیر بسزایی در معرفی این آثار به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری استان خواهد داشت.


به گفته وی، اثر طبیعی دریاچه الندان بخش چهاردانگه ساری با قدمت کواترنری (بخشی از زمان بندی زمین شناسی ) به شماره 263 مورخ 23 آبان ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد.


این دریاچه در پنج کیلومتری کیاسر در قسمت جنوبی ساری قرار دارد که بعد از طی سه کیلومتر جاده آسفالته و عبور از روستا و همچنین هشت کیلومتر خاکی می توان به دریاچه رسید.


آب این دریاچه در فصل کشت برنج به وسیله اداره کل منابع طبیعی استان به سمت شالیزارهای روستاهای پایین دست هدایت می شود.


** آبشار اسبه او از شگفتی های طبیعت بهشهر


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری با بیان ثبت آبشار اسبه او با قدمت کواترنری به شماره 264 در تاریخ 23 آبان ماه امسال، اظهار داشت: این آبشار در دهستان پنج هزاره بین روستاهای پاسند و ولم بهشهر در واقع شده است. 


آبشار اسبه او به عنوان یکی از شگفتی های طبیعت و نعمت های طبیعی این منطقه است که قسمت هایی از این مسیر از داخل رودخانه می گذرد و پیمایش مسافت تقریبا دو ساعته این آبشار بسیار مفرح و لذت بخش است.


وی با اعلام اینکه آبشار اسبه او به صورت پلکانی و کاسه ای بوده و منظره بسیار بی نظیری دارد، افزود: صدها حوضچه آهکی در هفت طبقه که در طول سالیان متمادی ایجاد شده موجب ایجاد آبشار شده اند؛ این آبشار زیبا و دیدنی با ارتفاع بیش از 30 متر، از چشمه ای از دل کوه سیاخانی سرچشمه می گیرد و به رودخانه نکا رود می ریزد.


** آبشار سمبی در روستای یخ کش بهشهر


بزرگ نیا با بیان اینکه آبشار سمبی در روستای یخ کش بهشهر به شماره 262 در تاریخ 23 آبان ماه امسال در فهرست آثار ملی ثبت شد، گفت: این آبشار در نزدیکی روستای یخ کش از توابع شهرستان بهشهر قرار دارد.


وی ادامه داد: جنگل های انبوه این روستا با داشتن درختان سر به فلک کشیده ای از جمله سوردار و سرخ دار، موزی، انجیلی و کچب مناظر زیبایی ایجاد کرده است.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری استان یادآور شد: منطقه دارای حیات وحش بسیار غنی از جمله پلنگ، خرس، گرگ، روباه، شغال و پرندگانی از قبیل تیرنگ، کبک و کبوتر صحرایی است. آبی که از داخل ارتفاعات اطراف سرچشمه می گیرد بعد از 200 متر جاری شدن در جنگل از ارتفاع 30 متری از جند مسیر به پایین می ریزد و در پایین دست آبشار برکه زیبایی نیز ایجاد شده که از دیگر جذابیت های این منطقه است.


مازندران دارای بیش از 700 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی در بخش های مختلف است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار