طرح ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی با حضور اعضای کارگروه اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به منظور افزایش سطح توانمندی و آگاهی پژوهشگران پزشکی مازندران در ساری شروع شد.
کد خبر: ۲۹۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 03 September 2016
به گزارش خبرنگار ایرنا ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در آئین آغاز اجرای این طرح گفت که اخلاق مداری و رعایت اصول اخلاقی گام اول فعالیت پزشکان در مواجهه با بیماران وحتی مردم عادی جامعه است .
 
قاسم جان بابایی افزود : در سایه اخلاق پزشکی ، اعتماد دو جانبه بین بیمار و درمانگر ایجاد می شود و این اعتماد می تواند زمینه ساز شناسایی درد بیمار و درمان سریع آن شود.
وی دستورالعمل های اخلاق در پزشکی را شامل رعایت حقوق بیماران در مراحل درمان، راه حل های اخلاقی درمان و پنهان کاری نکردن در مراحل درمان دانست و گفت که باید تمام حقوق بیماران در تصمیم گیری پزشکی در تمام مراحل رعایت شود.
جان بابایی رعایت شان و کرامت انسانی را از مهم ترین اصول در اخلاق پزشکی برشمرد و افزود : اخلاق پزشکی حکم می کند که درمانگران ما مسایل مرتبط به بیماران را با آنان در میان بگذارند و چنانچه به هر دلیلی امکان بیان برای بیمار وجود ندارد ، به همراهان آنان بگویند .
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: در سال های اخیر پژوهش های زیادی در زمینه اخلاق پزشکی صورت گرفت، ولی مرام نامه پزشکان کماکان همان سوگندنامه بقراط است و همه ما باید براساس این سوگندنامه عمل کنیم.
جان بابایی مهم ترین متن این سوگندنامه را پرهیز از مناقع مادی شخصی و توجه به درمان بیماران دانست.
طرح ملی اخلاق در پژوهش با رویکرد پژوهش زیستی تا 19 شهریور ماه سال جاری با حضور اعضای کمیته اخلاق پژوهشی وزارت بهداشت در ساری ادامه خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار