معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: شرایط اقلیمی و رطوبت به طور همزمان باعث شیوع بیماری بلاست در برنج می‎شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲ 27 September 2015
به گزارش تابناک مازندران  از شهرستان میاندورود، عزیزالله شهیدی‎فر بعد از ظهر امروز در رزمایش پدافند زیستی مقابله با بیماری بلاست برنج، در روستای انجیل‌نسام شهرستان میاندورود با اشاره به اهمیت کشت محصولات برنج اظهار کرد: استان مازندران نگین کشاورزی کشور است که محصولاتی از جمله برنج، گندم و مرکبات از محصولات استراتژیک و اقتصادی محسوب می‎شود و برنج هر دو مورد را در برمی‌گیرد و بسیار حائز اهمیت است.
وی به آفت و بیماری بلاست در برنج اشاره داشت و بیان کرد: آفت و بیماری بلاست هر ساله عامل خسارت و تهدیدات محصول برنج می‎شود که وقتی شرایط اقلیمی فراهم باشد باعث بروز این بیماری در محصولات کشاورزی می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: بیماری بلاست برنج در دو شکل جنسی و غیرجنسی تکثیر می‎شود که عامل غیرجنسی بسیار خطرناک بوده و تهدیدی برای جامعه تولیدی استان و کشور است که دشمن ممکن است هر لحظه از فرصت شیوع این بیماری به شکل غیرجنسی استفاده کند تا بتواند وارد عمل شود و ما باید آمادگی لازم در مقابله با این تهدید جدی را داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی مازندران با بیان اینکه بیماری بلاست به برگ و خوشه محصول آسیب می‌رساند، خاطرنشان کرد: این بیماری به برگ و خوشه محصول آسیب رسانده که قسمت آسیب‎پذیری خوشه از برگ محصول بیشتر است و بسیار حساس و خطرناک بوده که باعث می‌شود تا 50 درصد محصول از بین برود.
شهیدی‌فر با اشاره به اهمیت برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل در میاندورود اظهار کرد: شرایط اقلیمی و رطوبت بالای 90 درصد و درجه حرارت بالای 25 درصد به طور همزمان باعث شیوع بیماری بلاست برنج می‎شود که برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل در شهرستان میاندورود، زمینه‌ای فراهم کرده تا در این امر اطلاع‎رسانی شود و اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری‎های کشاورزی فراهم شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار