مدیرکل ثبت احوال مازندران
مدیرکل ثبت احوال مازندران با بیان اینکه کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال 96 ادامه دارد، گفت: افراد فاقد کارت ملی در اسرع وقت به سامانه مراجعه کنند و سامانه برای این افراد باز است.
کد خبر: ۱۸۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 18 February 2016
به گزارش تابناک مازندران، علی رجبی با اشاره به آمادگی کامل و برنامه‌ریزی لازم برای انتخابات در مازندران با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات مهم در کشور، اظهار کرد: افراد فاقد شناسنامه یعنی افرادی که ممکن است، شناسنامه آنها مفقود و یا سرقت شده باشد باید این افراد تا اول اسفند ماه به دفاتر پیشخوان و یا ادارات ثبت احوال مراجعه کنند پس از این تاریخ برابر قانون استعلام انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شناسنامه مکانیزه برای افراد به صورت 24 ساعته صادر می‌شود، افزود: 105 هزار شناسنامه جدید مکانیزه برای بزرگسالان در مازندران صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال مازندران با تاکید بر اینکه در بحث انتخابات حتما لازم نیست شناسنامه افراد عکس‌دار شود، خاطرنشان کرد: اما همراه داشتن کارت ملی برای رای‌گیری و تسریع در شعبه‌های اخذ رای انجام می‌شود.

رجبی با اعلام اینکه افراد فاقد کارت ملی باید به ادارات ثبت‌احوال مراجعه کنند، اظهار کرد: کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال 96 اعتبار دارد و یارانه این افراد نیز قطع نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 80 هزار نفر در مازندران فاقد کارت ملی هستند، اضافه کرد: تاکنون از این تعداد 60 هزار نفر به دفاتر پیشخوان و ادارات ثبت احوال مراجعه و ثبت‌نام کردند و بقیه نیز در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و در این بخش سایت ثبت‌احوال برای این افراد باز است و مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل ثبت‌احوال مازندران با بیان اینکه تا پایان سال نوبت‌دهی افراد برای دریافت کارت هوشمند ملی تمام شده است، افزود: برابر تعهد به سازمان ثبت‌احوال سال آینده 800 هزار مازندرانی کارت هوشمند ملی دریافت می‌کنند.

رجبی با اشاره اینکه ثبت‌نام برای دریافت کارت ملی هوشمند از سال 91 در مازندران آغاز شد، اظهار کرد: سال 92 حدود  23 هزار نفر، سال 93 حدود 99 هزار نفر، سال 94 حدود 300 هزار نفر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در 30 دفتر پست، 30 اداره ثبت‌احوال، 25 دفتر پیشخوان شهری و پنج دفتر پیشخوان روستایی در مازندران ثبت‌نام برای دریافت کارت هوشمند ملی انجام می‌شود، ادامه داد: افراد فاقد کارت ملی در اسرع وقت به سامانه مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت‌احوال مازندران با تاکید بر اینکه براساس برنامه تا پایان سال 97 تمامی مردم مازندران دارای کارت هوشمند ملی می‌شوند، درباره هزینه کارت هوشمند ملی نیز گفت: 17 هزار و 500 تومان قیمت کارت هوشمند که به حساب خزانه واریز شده و هزینه عکس و اثر انگشت نیز 9 هزار تومان تعیین شده است.

رجبی در پاسخ به این سئوال که برخی دفاتر  35 هزار تومان از افراد بابت کارت هوشمند ملی دریافت می‌کنند، افزود: افراد در صورت مشاهده با این موضوع مراتب را گزارش دهند به شدت با این موضوع برخورد می‌شود و باید وجه اضافی دریافت شده را به مردم برگردانند.

وی با بیان اینکه کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیک است، گفت: در آینده‌ای نزدیک سیستم کارت‌خوان و اثر انگشت در بانک‌ها فعال می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال مازندران درباره تعویض نام و نام‌خانوادگی نیز اظهار کرد: نام خانوادگی افراد به هیچ وجه تغییر نمی‌کند مگر اینکه تلفظ آن با مشکل مواجه باشد و یا موجب خجالت فرد شود که بخشنامه آن در حال تدوین است.

رجبی ادامه داد: تغییر نام اگر نام ائمه باشد که در شعب ثبت‌احول انجام می‌شود در غیر این صورت باید به دادگستری مراجعه شود و پس از حکم دادگستری اقدام قانونی ثبت‌احوال انجام می‌شود.

وی در مورد اصلاح تاریخ تولد، گفت: باید فرد به دادگستری مراجعه کند و بعد از حکم دادگستری در تجدیدنظر دفاع می‌شود و همچنین به دلیل هوشمند شدن سیستم ثبت‌احوال در صفحه آخر شناسنامه به صورت هوشمند حکم دادگاه و تاریخ قبلی درج می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال مازندران در مورد این موضوع که برخی افراد دارای شماره ملی بوده اما فاقد کارت ملی هستند، تصریح کرد: هر ایرانی دارای شماره ملی است اما ممکن است به دلایلی مراجعه نکرده و یا داخل کشور نیست که باید در سریع‌ترین زمان به ادارات ثبت‌احوال مراجعه کنند.

رجبی با تاکید بر همکاری افراد با ثبت‌احوال برای ثبت ولادت و یا فوت افراد، خاطرنشان کرد: ثبت ولادت در 15 روز نخست تولد صورت می‌گیرد در غیر این صورت باید به هیئت حل اختلاف مراجعه کنند و جریمه می‌شوند.

وی در پایان افزود: همچنین ثبت وفات نیز باید در 10 روز نخست انجام شود در غیر این صورت با تاخیر مواجه می‌شویم لازم است مردم همکاری لازم را با این نهاد داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار