زمین خواران رحمی به مازندران ندارند؛
این زمین ها دارای منابع آبی بوده و بسیار مستعد کشاورزی می باشند اما امروز هیچ محصولی در آن ها کشت نمی شود و به حال خود رها شده اند...
کد خبر: ۲۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ 09 April 2015
شاید شنیدن این مساله سخت و یا باور نکردنی باشد که در استان مازندران 30 هزار هکتار زمین بایر داریم.
به گزارش تابناک؛ استان مازندران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی خود و به جهت محصول خیز بودن خاک آن و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب یکی از استان های مستعد و مناسب کشاورزی در سطح کشور می باشد تا آنجا که کارشناسان امر معتقدند با اندک برنامه ریزی مناسب و توجه ویژه به کشاورزی این استان و سوق دادن آن به مکانیزه شدن استان مازندران به تنهایی می تواند جوابگوی حجم گسترده ای از نیاز کشور به محصولات غذایی از قبیل میوه و تره بار، برنج، گوشت و فراورده های لبنی و .. باشد.
اما متاسفانه به دلیل همین شرایط خوب آب و هوایی و وجود مناظر بکر و دیدنی طبیعی استان مورد هجمه زمین خواران واقع شده تا آنجا که بسیاری از زمین های کشاورزی که تا چندی قبل زیر بارکشت محصولات مهم و استراتژیک غذایی می رفت امروز جای خود را به ویلاها و ساختمان های مجللی داده که گاه حتی غیر قانونی ساخته شده است.
عمق تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان تا آنجا پیش رفته که مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان بایر و بلاکشت بوده که عمده این زمین ها در غرب مازندران می باشد.
صادق حسین با بیان اینکه سودجویان این اراضی را به صورت قطعات کوچک کرده تا بتوانند به مرور زمان تغییر کاربری آنها را فراهم کنند تصریح کرد: این زمین ها دارای منابع آبی بوده و بسیار مستعد کشاورزی می باشند اما امروز هیچ محصولی در آن ها کشت نمی شود و به حال خود رها شده اند.
آری این اظهارات تنها گوشه ای از واقعیت تغییر کاربری زمین های کشاورزی در استان مازندران می باشد که تداوم این مساله می تواند امنیت غذایی جامعه را به خطر اندازد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار