کد خبر: ۲۵۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 03 July 2016
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سوادکوه از توقف فعالیت 2 معدن حاشیه غار «اسپهبد‌خورشید» خبر داد.

رضا دانش‌زاده از توقف 2 معدن در مجاورت آثار طبیعی و تاریخی سوادکوه خبر داد و گفت: معدن فلورین در بالا‌دست غار «اسپهبد‌خورشید» و معدن «پرو‌چشمه» در زیر غار «کیجا‌کچال» با پیگیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دستور دادستان سوادکوه و حضور نیروی انتظامی متوقف شد.

وی افزود: فعالیت معدن فلورین در بالا‌دست غار «اسپهبد‌خورشید» و معدن «پرو‌چشمه» در زیر غار «کیجا‌کچال» متوقف شد و منتظر نظر نهایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه غار «اسپهبد‌خورشید» دارای حریم مصوب است، خاطر‌نشان کرد: ما معتقدیم که غار تاریخی «اسپهبد‌‌خورشید» باید 400 هکتار حریم داشته باشد.

دانش‌زاده، انفجار معدن فلورین در بالا‌دست غار «اسپهبد‌خورشید» را از عوامل تخریب این غار توصیف و اظهار کرد: از انفجار دوم توسط معدن فلورین جلوگیری شد.

عضو شورای اداری شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه غار «اسپهبد‌خورشید» در تاریخ 17 اسفند 81 با شماره 7839 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و غار «کیجا‌کچال» هم از غار‌های مرتبط «اسپهبد‌خورشید» است، افزود: بر‌اساس مواد 558 تا 562 قانون مجازات اسلامی، هر‌گونه دخل و تصرف در محدوده قانونی آثار تاریخی تخلف و جرم است و حفظ نمای ظاهری و فضای پیرامونی آثار طبیعی و تاریخی از وظایف قانونی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار